سنبله 07, 1403 18:34 Asia/Kabul

اجلاس بین‌المللی شهرداران و روسای شورا‌های پایتخت و ۵۰۰ شهر بزرگ کشور‌های عضو بریکس در مسکو، به محلی برای بیان مظلومیت غزه در برابر جنایت و نسل‌کشی صهیونیست‌ها تبدیل شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای ایران، ششمین مجمع بین‌المللی شهری بریکس با حضور شهرداران و روسای شورا‌های پایتخت و ۵۰۰ شهر بزرگ کشور‌های عضو بریکس، از جمله ایران، روسیه، چین، برزیل، هند، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، امارات و عربستان، در حالی به میزبانی مسکو برگزار شد که اظهارات برخی از مقامات شهری عضو بریکس و کشور‌های میهمان درباره شهر‌های بی‌دفاع و جنایات دامنه‌دار رژیم صهیونیستی در نوار غزه، نگاه‌ها را به خود جلب کرد.

خانم نجیبه جیلالی بانوی الجزایری و رئیس مجلس مردمی پایتخت این کشور که به عنوان میهمان در این نشست شرکت کرده بود، خوی توحش و جنایتکارانه صهیونیست‌ها را به باد انتقاد گرفت و از مقامات ۵۰۰ شهر بزرگ جهان خواست در برابر نسل‌کشی، ویرانی شهر‌ها، آوارگی و کشتار زنان و کودکان مظلوم غزه ساکت نمانند و در سمت درست تاریخ بایستند.

نجیبه جیلالی در سخنانی آتشین گفت: غزه را باید از چنگال دشمن غاصب صهیونیستی نجات دهیم و هر انسان آزاده‌ای امروز باید صدای مظلومیت فلسطینیان باشد.

وی تاکید کرد: ملتی بی‌دفاع و مظلوم در فلسطین و به ویژه غزه، اکنون تحت ستم رژیم جنایتکاری هستند که با توحش کم‌سابقه، نوار غزه را ویران کرده و همچنان به نسل‌کشی بی‌رحمانه ادامه می‌دهد.

سخنان مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در نشست آغازین مجمع بین‌المللی شهری بریکس، بر ضرورت حمایت همه‌جانبه کشور‌های مستقل و مدیران ارشد شهر‌های بزرگ از مردم غزه استوار بود.

چمران، تقویت همبستگی شهر‌های کشور‌های عضو این گروه را خواستار شد و از مدیران این شهر‌ها خواست که در کنار مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه فلسطین بایستند و از حقوق انسان‌های تحت ستم این منطقه دفاع کنند.

در این نشست که کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، باقری معاون شهردار تهران، صادقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران و رحیم شوقی شهردار رشت هم حضور داشتند، معاونان شهرداری‌های تهران و مسکو در راستای خواهرخواندگی دو پایتخت، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

نشست مجمع بین المللی شهر‌های کشور‌های عضو بریکس به مدت دو روز و با محوریت، توسعه و ایجاد همکاری‌های شبکه‌ای در موضوعات مختلف با کشور‌های آسیایی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا و دستور کار اقلیمی برگزار می‌شود.

کلیدواژه