سنبله 21, 1403 14:11 Asia/Kabul

در تمام ۲۳ سال بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، دنیا شاهد لشکرکشی‌ها و جنگ افروزی‌های متعدد آمریکا به بهانه آن حادثه بود.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در تمام ۲۳ سال بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، دنیا شاهد لشکرکشی‌ها و جنگ افروزی‌های متعدد آمریکا به بهانه آن حادثه بود.

در آن روز ۴ حمله هماهنگ شده در آمریکا صورت گرفت. دو هواپیما با دو برج دو قلوی تجارت جهانی نیویورک برخورد کرد و باعث فروریختن آن دو برج شد، یک هواپیما به مجموعه اصلی پنتاگون برخورد کرد و یک هواپیمای مسافربی دیگر نیز در ایالت پتسیلوانیا سقوط کرد.

این حوادث قبل از هر چیز ضعف‌ها و نقص‌های ساختار امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی آمریکا را برای دنیا روشن کرد.

دیوید واین استاد دانشگاه واشنگتن دی سی و نویسنده کتاب ایالات متحده جنگ در این باره می‌گوید: جنگ سازی امریکا، یک بیماری ساختاری ومایه شرمساری است. بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، آمریکا پشت مرگبارترین جنگ‌ها دردنیا بوده. جنگ‌هایی که از عراق و افغانستان آغاز شده و به کشور‌های دیگر گسترش پیداکرد. در این جنگ‌ها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کشته، ده‌ها میلیون نفر مجروح و حدود ۳۸ میلیون نفر آواره شدند. راه این جنگ‌ها با سوء استفاده از ترس و خشم مردم آمریکا همواره شد و من فکر می‌کنم که تعداد کمی از مردم آمریکا از این واقعیت خبر دارد.

سناریوی ساختگی حملات یازدهم سپتامبر 2001 در امریکا یک سناریوی شکست خورده است

کلیدواژه