جدی 21, 1395 09:06 Asia/Kabul
  •  فرار 65 هزار مسلمان روهینگیایی از میانمار به بنگلادش

سازمان ملل اعلام کرد: از زمان آغاز دور تازۀ سرکوب مسلمانان روهینگیا در استان راخین شمال غرب ‌میانمار، تاکنون دستکم 65 هزار نفر از مسلمانان این استان برای فرار از آزار و اذیت نیروهای امنیتی این کشور به بنگلادش گریخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز دوشنبه در جلسۀ هفتگی خود اعلام کرد: تنها در یک هفتۀ گذشته 22 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش، در همسایگی میانمار، فرار کرده‌اند.

آمارهای اخیر نشان می‌دهد شمار مسلمانان روهینگیا که از سرکوب نیروهای دولتی میانمار فرار کرده‌اند، شدیداً افزایش یافته است.

استان راخین میانمار، از اکتبر سال گذشته تحت کنترل نظامیان دولتی بوده است.

حضور نظامیان میانماری باعث شده است ده‌ها هزار نفر از  اقلیت مسلمان این کشور به مناطق مجاور، از جمله استان کاچین یا مرز بنگلادش، پناه ببرند.

میانمار مانع از دسترسی خبرنگاران خارجی و محققان مستقل به مسلمانان روهینگیا شده و مدعی است بدرفتاری و خشونتی علیه آن‌ها صورت نگرفته است.

در همین حال یانگی لی، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار، وارد این کشور شده است تا دربارۀ سرکوب مرگبار مسلمانان روهینگیا در میانامار تحقیق کند.

یانگی لی سرکوب نظامی، مسلمانان میانمار را به‌شدت محکوم کرد و آن را «غیرقابل‌قبول» خواند و بر لزوم بررسی گزارش‌های قتل، تجاوز و شکنجۀ اقلیت مسلمان توسط نظامیان تأکید کرد.

گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار، یکشنبه‌شب وارد این کشور شد تا از استان راخین، جایی که مسلمانان روهینگیا مورد آزار و اذیت، تجاوز و حمله قرار می‌گیرند، بازدید کند.

سرکوب نظامی در راخین پس از حمله‌ای مرگبار به پاسگاهی در این استان آغاز شد. دولت میانمار مدعی است مسلمانان روهینگیا این حمله را انجام دادند.

دولت میانمار از اعطای حق کامل شهروندی به مسلمانان  این کشور که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند.

مسلمانان روهینگیایی از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم هستند.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حملات بودائیان افراطی به‌ویژه در استان راخین کشته و یا آواره شده‌اند.

 

کلیدواژه