جدی 23, 1395 23:48 Asia/Kabul
  • انتقاد از صادرات تسلیحات بریتانیا به عربستان

رئیس کمیته کنترل بر صادرات تسلیحات بریتانیا از دولت "ترزا می " خواست تا فروش تسلیحات ساخت این کشور به عربستان سعودی را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش ایرنا از لندن، "کریس وایت" رئیس کمیته کنترل بر صادرات تسلیحات و نماینده محافظه کار پارلمان بریتانیا در نشست روز پنجشنبه مجلس عوام درخواست کرد که تا پایان تحقیقات سازمان ملل در مورد ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقض قوانین بین الملل از سوی عربستان در جنک یمن - فروش سلاح به ریاض متوقف شود.

اشاره کریس وایت به گزارش های منتشر شده در مورد استفاده عربستان از بمب های خوشه ای و نیز حمله هوایی این کشور به یک مراسم عزاداری در یمن است که در جریان آن شمار زیادی غیرنظامی کشته شدند.

وی تصریح داشت که ادامه فروش تسلیحات به عربستان - شهرت بین المللی انگلیس را خدشه دار می کند. کریس وایت - پیشتر نیز از دولت انگلیس خواسته بود که در خصوص توقف فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی - اقدام فوری انجام دهد.

رئیس کمیته کنترل بر صادرات تسلیحات و نماینده محافظه کار پارلمان بریتانیا گفته بود: در خلال بررسی ما- به مدارکی از منابع معتبر دست یافته ایم که حاکی است از تسلیحات ساخت انگلیس در جنک یمن - در تناقض با قوانین بشردوستانه بین المللی - استفاده شده است

عربستان همراه با چند کشور دیگر عرب از حدود 22 ماه پیش اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی - دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 11 هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار نفر دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

 

کلیدواژه