جدی 26, 1395 19:09 Asia/Kabul
  • سخنان وزیر دفاع پیشنهادی ترامپ درباره پاکستان

جیمز ماتیس وزیر دفاع پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرد کشورش برای تأمین اهداف خود در منطقه ، دیگر به دولت و ارتش پاکستان اعتماد ندارد.

وی در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت ، روابط واشنگتن و اسلام‌آباد فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است و برای جلب همکاری پاکستان در مسائل امنیت ملی آمریکا و تامین امنیت منطقه  ، همه گزینه‌های موجود بررسی می شود. ژنرال ماتیس افزود پاکستان باید همکاری با کشورهای همسایه خود را گسترش دهد و گروه‌های تروریستی به ویژه گروه حقانی را سرکوب کند.

سخنان وزیر دفاع پیشنهادی ترامپ درباره اینکه آمریکا به دولت و ارتش پاکستان اعتماد ندارد ، حاکی از تضعیف موقعیت این کشور در سیاست منطقه ای کاخ سفید از جمله در  مبارزه با تروریسم است.

با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته،دولت پاکستان ، برخلاف واقعیت های موجود در روابط دو کشور، به بهبود مناسبات دو جانبه امید داشت.  پاکستان درحالی به احیای روابط خود با آمریکا در دوره ترامپ امید داشت که  در دوره حکومت جمهوری خواهان از سال 2000 تا 2008 و دموکرات ها از 2008 تا 2016 ، با انتقادهای گسترده دولت های جورج بوش و باراک اوباما در خصوص مقابله با افراط گرایی مواجه بود .

 پاکستان در این 16 سال همواره به حمایت از برخی گروه های افراطی و برخورد دو گانه با تروریسم متهم شده است. از نظر برخی محافل سیاسی و رسانه ای در پاکستان ، دولت این کشور باید بجای اتکا به حمایت و کمک آمریکا به ظرفیت های داخلی خود متکی باشد و اجازه ندهد تا کاخ سفید به بهانه حمایت مالی و نطامی از اسلام آباد با متهم کردن پاکستان به حمایت از افراط گرایی ، وجهه این کشور را نزد افکار عمومی و دیگر دولتها خدشه دار کند.

محمد نواز شریف رئیس حزب حاکم و نخست وزیر پاکستان در شرایطی به کمک های آمریکا در دوره ترامپ و بهبود مناسبات دو کشور امید بسته است  که شخصا در دوره حاکمیت حزب مردم در سالهای 2008 تا 2013 همواره دولت وقت اسلام آباد را به فرمانبرداری از کاخ سفید متهم می کرد. امید دولت نواز شریف به بهبود مناسبات با آمریکا در حالی است که کمک های مالی و نطامی کاخ سفید به پاکستان به شدت کاهش یافته است . 

حتی در تابستان گذشته کنگره آمریکا با واگذاری هشت فروند جنگنده اف 14 به اسلام آباد بدون دریافت هزینه خرید و در چارچوب کمک به مبارزه با تروریسم مخالفت کرد . در شرایطی که آمریکا علیرغم پیمان های مختلف با کابل به وعده های خود در قبال افغانستان متعهد نبوده است ، امید پاکستان برای جلب کمک مالی و نظامی واشنگتن نیز بی نتیجه خواهد بود.

کلیدواژه