جدی 29, 1395 08:21 Asia/Kabul
  • معاون موگرینی: تیم ترامپ درباره برجام دچار برداشت اشتباه شده است

هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تیم سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره توافقنامه هسته‌ای ایران دچار برداشت اشتباه شده است.

به گزارش رویترز؛ هلگا اشمید روز سه شنبه در واکنش به لزوم بررسی مجدد برجام با ورود ترامپ به کاخ سفید تصریح کرد: توافقنامه هسته‌ای ایران نیازی به مذاکرات مجدد ندارد.

ترامپ که پس از پیروزی غیرمنتظره در انتخابات سال گذشته آمریکا قرار است روز جمعه رسما قدرت را در آمریکا به دست گیرد، توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 را بدترین توافق نامیده که تاکنون درباره آن مذاکره شده و تهدید کرده است آن را لغو یا برای دستیابی به توافقنامه‌ای بهتر تلاش خواهد کرد.

معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام که با میانجیگری اتحادیه اروپا بین ایران و شش کشور آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان به دست آمده است، تاکید کرد: برجام، یک توافقنامه چندجانبه است که نمی‌تواند به طور دوجانبه مورد مذاکره قرار گیرد و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز آن را تصویب کرده است.

اتحادیه اروپا تاکید دارد درباره ضرورت حفظ توافقنامه هسته‌ای ایران، با چین و روسیه کاملا هم عقیده است.

رکس تیلرسون گزینه ترامپ برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود خواهان بازنگری کامل توافقنامه هسته‌ای ایران است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، اما روز سه شنبه در نشست خبری در تهران تاکید کرد: ایران از مذاکرات مجدد با دولت ترامپ درباره برجام خودداری خواهد کرد.

آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام همواره در مسیر اجرای این توافق سنگ اندازی کرده است. رفتار آمریکا درچارچوب اجرای برجام ثابت کرد این کشور بدعهد و غیرقابل اعتماد است. 

 

کلیدواژه