واکنش های جهانی به کودتای نظامی در ترکیه
(last modified 1395-04-26T03:31:09+00:00 )
سرطان 26, 1395 08:01 Asia/Kabul
  • کودتا در ترکیه
    کودتا در ترکیه

مقامات کشورها و سازمان های مختلف کودتای ترکیه را محکوم کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به رویدادهای جاری در ترکیه خواستار احترام به ارزش های دمکراتیک در این کشور شد.

به گزارش ایرنا ، "فدریکا موگرینی" شامگاه جمعه در صفحه توییتر خود عنوان کرد که در ارتباط مستقیم با هیات اروپایی مستقر در آنکارا و استانبول است. وی در عین حال خواستار جلوگیری از گسترش بی ثباتی در ترکیه و احترام به ارزش های دمکراتیک در این کشور شد. "بوریس جانسون" وزیر خارجه انگلیس نیز شامگاه جمعه در واکنش به رویدادهای جاری در ترکیه گفت که نگران اتفاقات در این کشور است. وی در یادداشتی در صفحه توییتر، نوشت، نگران اتفاقاتی است که در ترکیه به وقوع پیوسته و سفارت انگلیس در ترکیه شرایط را از نزدیک دنبال می کند.

همچنین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و "ینس استولتنبرگ"، سرمنشی سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز طی پیامی، ضمن حمایت از دولت ترکیه خواستار احترام کامل به نهادهای دموکراتیک و قانون اساسی این کشور شدند. جمعه شب گذشته شماری از نیروهای اردوی ترکیه با حضور گسترده در سطح شهرهای استانبول و آنکارا، مراکز اصلی این کشور از جمله ساختمان رادیو و تلویزیون و میدان هوایی استانبول را تحت کنترل خود درآورده اند.

وزیر خارجه انگلیس همچنین خطاب به شهروندان انگلیسی در ترکیه گفت، به توصیه های دستگاه دیپلماسی خود در ترکیه توجه کنند.

"دیمیتری پسکوف"، سخنگوی کرملین هم نسبت به وضعیت رخ داده در ترکیه به دنبال وقوع کودتای نظامی در این کشور ابرازنگرانی کرد و گفت، روسیه خواستار سریع‌ترین راه‌حل برای بهبود وضعیت کنونی در ترکیه است. وی افزود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تاکنون تماسی با اردوغان یا سازمان‌دهندگان کودتا نداشته است، اما به طور مداوم آخرین تحولات کودتای ترکیه را رصد می‌کند.