آزمایش موشکی جدید پاکستان؛ احتمال افزایش تنش با هند
(last modified Wed, 25 Jan 2017 03:57:46 GMT )
دلو 06, 1395 08:27 Asia/Kabul
  • آزمایش موشکی جدید پاکستان؛ احتمال افزایش تنش با هند

ارتش پاکستان روز سه شنبه موشک زمین به زمین "ابابیل" با برد دو هزار و 200 کیلومتر یعنی بیش از سه برابر مسافت میان اسلام آباد و دهلی نو را با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش العالم، این موشک جدید، قابلیت حمل چندین کلاهک هسته ای را دارد و ضد رادار است.

این دومین موشکی است که پاکستان درفاصله کمتر از یک ماه آزمایش می کند. پاکستان دهم ژانویه اولین موشک کروز از نوع زیردریایی را آزمایش کرد.

در بیانیه ارتش پاکستان هدف از توسعه سیستم ابابیل، را تضمین همراهی موشک های بالستیک پاکستانی درفضای دفاعی موشکی رو به رشد بالستیکی منطقه ای اعلام شده است.

هند سال گذشته یک سامانه موشکی طراحی شده داخلی را آزمایش کرد و براساس گزارش های رسانه ای، این سامانه قرار است که موشک های بالستیک را که دارای کلاهک های هسته ای است، هدف قرار دهد.

پاکستان و هند به عنوان دو کشور همسایه و دو قدرت هسته ای جنوب آسیا که معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) را امضا نکرده اند، همواره درحال افزایش تسلیحات هسته ای خود هستند.

رقابت تسلیحاتی این دو کشور، به ویژه به دلیل تنش های همیشگی میان آن ها، همواره باعث نگرانی جامعه بین المللی بوده است.

اوضاع هند و پاکستان در پی درگیری های خونین میان مردم کشمیر تحت کنترل هند و نیروهای امنیتی این کشور از هشتم ژوئیه 2016 متشنج تر شده است.

در این درگیری ها تاکنون 125 نفر کشته و هزاران نفر زخمی و بازداشت شدہ اند.

هند و پاکستان دو بار بر سر کشمیر جنگ کرده اند و حدود هفت دهه است بحران این منطقه بر روابط دو کشور سایه افکنده است.

بحرانی که نه تنها اوضاع امنیتی جنوب آسیا را همچنان ملتهب نگه داشته بلکه مانع از همکاری های منطقه ای از جمله در چارچوب انجمن همکاری کشورهای منطقه جنوب آسیا سارک شده است.

 

 

کلیدواژه