گزارش خبری ؛ واکنش های جهانی به فرمان های نژادپرستانه ترامپ
(last modified 1395-11-10T09:25:40+00:00 )
دلو 10, 1395 13:55 Asia/Kabul
  • گزارش خبری ؛ واکنش های جهانی به فرمان های نژادپرستانه ترامپ

تصمیم نژادپرستانه رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر منع ورود مهاجران و مسلمانان به خاک این کشور موجی از اعتراضات جهانی را برانگیخته است.

بسیاری از شخصیت ها، سازمان ها و نهادهای بین المللی و مردم عادی تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در زمینه محدود کردن ورود برخی مهاجران و مسلمانان به خاک امریکا، را نژاد پرستانه و غیر انسانی توصیف کردند.

در همین حال، چند سازمان آمریکایی مدافع حقوق بشر، از جمله "مرکز حقوقی مهاجرت ملی"و"اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا" پژوهشگران و استادان دانشگاه در آمریکا، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیساریای عالی پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد ، با انتقاد از حکم ترامپ برخورد یکسان با پناهجویان "بدون در نظرگرفتن دین، ملیت یا نژاد آنها" را خواستار شدند.

شماری از معترضان به فرمان ضد مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا شنبه شب در فرودگاه بین المللی «جان اف کندی» شهر نیویورک تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

همچنین، هزاران نفر شنبه شب با تجمع در پایانه بین المللی فرودگاه "اوهر" شیکاگو به سیاست های دونالد ترامپ اعتراض کردند.

روزنامه محلی "شیکاگو تریبیون" هم نوشت، از زمان اعلام فرمان اجرایی ترامپ، ده ها نفر در شهر های مختلف آمریکا و همچنین 18 نفر در فرودگاه "اوهر" بازداشت شدند که برخی از آنها مسلمانان دارای گرین کارت بودند.

روزنامه آمریکایی "لس آنجلس تایمز" هم نوشت، دست کم 10 تا 15 وکیل مهاجرت در پایانه مسافری بین المللی «تام برادلی» در فرودگاه بین المللی لس آنجلس حضور پیدا کردند تا به مسافرانی که عمدتاً ایرانی هستند و بازداشت شده اند، کمک کنند.

درحالی که ترامپ از شبکه اجتماعی توئیتر به عنوان رسانه انحصاری خود برای ارتباط با مردم استفاده می کند، اما گردانندگان آن با گذاشتن توئیتی رسماً با فرمان رئیس جمهوری آمریکا درباره ممنوعیت ورود اتباع خارجی به این کشور مخالفت کردند.

«هیلاری کلینتون»نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حمایت از اعتراض های جهانی به فرمان ترامپ با مسلمانان و پناهجویان اعلام همبستگی کرد.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نیز تأکید کرد، اروپا باید پاسخی محکم به ترامپ بدهد.

«زیگمار گابریل» وزیر امورخارجه آلمان و «ژان مارک ایرو» وزیر امور خارجه فرانسه در نشست مشترک خبری در پاریس اجرای تصمیم ترامپ را مخالف ارزشهای انسانی دانستند.

رئیس جمهوری آمریکا در روزهای اخیر فرمان هایی را امضا کرده که بازتاب های گسترده بین المللی برای این کشور داشته است.

دستور ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک به منظور مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی، فرمان تعلیق سه ماهه صدور ویزا برای اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران و لغو قرارداد تجاری بین المللی ترانس پاسفیک TPP میان آمریکا و 11 کشور حاشیه اقیانوس آرام ازجمله آنهاست.

کلیدواژه