دونالد به سلمان رسید/ گفتگوی تلفنی سردمداران تروریسم
(last modified 1395-11-11T01:07:27+00:00 )
دلو 11, 1395 05:37 Asia/Kabul
  • دونالد به سلمان رسید/ گفتگوی تلفنی سردمداران تروریسم

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا و "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان یکشنبه شب تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دو طرف در این گفتگوی تلفنی بر مبارزه با تروریسمی که خود تعریف می کنند و همچنین اجرای دقیق توافقنامه هسته ای امضا شده با ایران تاکید کردند.

این گفتگوی تلفنی در حالی صورت گرفت که یمن در بیش از 22 ماه گذشته آماج حملات وحشیانه رژیم سعودی با حمایت امریکا است.

در این تهاجم بیش از 11 هزار غیرنظامی یمنی که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

واشنگتن و ریاض همچنین به عنوان اصلی ترین حامیان تروریسم در منطقه خاورمیانه،  نقش به سزایی در کشتار مردم  عراق و سوریه دارند.

در جدید ترین اقدام هماهنگ واشنگتن و ریاض نیز، ترامپ جمعه‌شب با ادعای مبارزه با تروریسم فرمان اعمال محدودیت‌های گسترده برای ورود پناهجویان و مهاجران از کشورهای اسلامی از جمله ایران، عراق، سودان، سومالی ، لیبی، سوریه و یمن به خاک آمریکا را بدون نام بردن از عربستان سعودی امضاء کرد.

این اقدام رئیس جمهور جدید آمریکا تنها چند ماه پس از افشای حضور 15 شهروند سعودی در حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001 که برج های دوقلو در نیویورک و برخی مراکز حساس در واشنگتن را هدف گرفته بود، انجام شد.

به دنبال افشای اسنادی درباره مشارکت شهروندان سعودی در این عملیات تروریستی، بسیاری از خانواده های قربانیان آمریکایی اقدام به شکایت علیه دولت سعودی کردند و هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات نیز بر افشای اسناد پافشاری کردند، با این حال سعودی ها اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا را با تهدید خارج کردن 100 میلیارد دلار از دارایی های خود وادار کردند که این موضوع را مسکوت بگذارد.

همچنین  ترامپ و سلمان در حالی در این گفتگوی تلفنی بر اجرای دقیق برجام تاکید کردند که آمریکا و ریاض به عنوان اصلی ترین مخالفان توافق هسته ایران از هر کارشکنی در جریان مذاکرات هسته ای و پس از آن برای به نتیجه نرسیدن این توافق کوتاهی نکردند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور جنجالی آمریکا جمعه شب بر خلاف مقامات اروپایی تاکید کرد: برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" بدترین توافقی است که تا کنون دیده است.

"دونالد ترامپ" همچنین در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همواره برجام را «فاجعه» و «بدترین توافقنامه دنیا» خوانده و وعده داده بود که در صورت راه یابی به کاخ سفید در همان روز اول برجام را پاره خواهد کرد.

 

کلیدواژه