دلو 15, 1395 22:18 Asia/Kabul
  • وضع تحریم های جدید آمریکا ضد ایران

در ادامه رفتارهای خصمانه دولت جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ، وزارت خزانه داری این کشور ، تحریم های جدیدی را ضد ایران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، وزارت خزانه داری  آمریکا روز جمعه ، 13 فرد و 12 شرکت را براساس قانون تحریم های ایران تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود فهرست این افراد و شرکت ها را که برخی از آنها در امارات عربی متحده ، لبنان و چین مستقرهستند ،‌ منتشر کرد.

بهانه تحریم های جدید آمریکا ، انجام آزمایش موشکی ایران عنوان شده است ؛ اقدامی که در تضاد با توافق هسته ای موسوم به برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیست . 

22 نماینده سنا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا نیز  با ارسال نامه‌ ای به دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا از برنامه وی برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران حمایت کردند . 

این سناتورهای آمریکایی،  نگرانی خود را از گزارش‌هایی درباره اینکه ایران اقدام به انجام آزمایش موشکی کرده ابراز کرده‌ اند. 

برخلاف ادعاهای مقامات آمریکایی،  «نبیله مسرالی» سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی  اتحادیه اروپا  تاکید کرد ، ایران به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است و آزمایش موشکی ایران نقض توافق هسته ای (برجام) نیست.

دولت آمریکا، مدعی شده است آزمایش موشکی ایران  برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت بوده و این آزمایش‌ ها شامل موشک‌ هایی است که می‌ توانند کلاهک هسته‌ ای حمل کنند.

جمهوری اسلامی ایران،  بارها اعلام کرده است موشک های بالستیک ایران برای حمل کلاهک اتمی طراحی نشده است و نیازی هم به سلاح اتمی ندارد و خود را به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) کاملا متعهد می داند.

 

کلیدواژه