دلو 22, 1395 10:46 Asia/Kabul
  •  ادامه رفتار غیرانسانی کشورهای اروپایی با پناهجویان

اقدام دولت فرانسه در بازگرداندن پناهجویان از این کشور و تصمیم دولت آلمان برای افزایش اخراج پناهندگان ، حاکی از ادامه رفتار غیرانسانی مدعیان دفاع از حقوق بشر با پناهجویان در اروپا است .

سازمان عفو بین الملل در پاریس اعلام کرد اغلب پناهجویانی که وارد فرانسه می شوند ، بدون بررسی وضعیت آنان ، به سوی ایتالیا بازگردانده می شوند و این اقدام ، ناقض حقوق مربوط به اعطای اقامت بویژه در مورد کودکان و افراد زیر سن قانونی و بی سرپرست است . نشریه "اشپیگل" از تصمیم دولت آلمان برای افزایش اخراج پناهندگان خبر داد. براساس این تصمیم ، مراکزی برای اخراج پناهندگان و همچنین تشکیل یک مرکز مشترک برای اخراج های جمعی تاسیس می شود  . پیش تر ، اخراج پناهندگان افغان از آلمان ، انتقادهای سازمان های مدافع حقوق بشر را برانگیخته بود .  سازمان های مدافع حقوق بشر اعلام کرده بودند به دلیل شرایط ناامن در افغانستان روند اخراج پناهندگان به این کشور متوقف شود ؛ با این حال دولت آلمان خواستار اخراج های سریع تر پناهندگان از این کشور است.

مداخله جویی و جنگ افروزی کشورهای غربی در امور داخلی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق حمایت های مالی و تسلیحاتی از تروریست ها به ویژه در جنگ های سوریه و عراق منجر به موج پناهندگی به اروپا شده است .

کشورهای اروپایی از جمله آلمان با توجه به ملاحظات اقتصادی از جمله نیاز به نیروی کار ، ابتدا از پذیرش پناهجویان و مهاجران استقبال کردند و در عین حال ژست دفاع از حقوق بشر سر دادند ؛ اما به دنبال وقوع برخی حملات تروریستی در اروپا، تقویت موقعیت احزاب راست افراطی ضد مهاجر و همچنین سیاست سختگیرانه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور جدید آمریکا موجب شده است تا اروپایی ها نیز نه تنها آوارگان جنگی را نپذیرند بلکه دست به اخراج آنها نیز بزنند .  

برخی از کشورهای اروپایی برای جلوگیری از ورود پناهجویان و مهاجران مرزهای خود را بسته اند و حصار کشیده اند . حتی کشوری مانند اتریش اعلام کرد که برای حفاظت از مرزها و جلوگیری از ممانعت مهاجران حاضر است نیرو به کشورهای اروپایی اعزام کند . این در حالی است که وزیر دفاع اتریش پیش از این ، مشارکت در ارتش مشترک اروپا را مغایر با بی طرفی این کشور دانست و آن را رد کرده بود.

کنترل‌های شدید مرزی، عدم اعطای اقامت و تلاش برای بازگردانندن پناهجویان و مهاجران غیرقانونی در کنار انتشار اخبار مربوط به شرایط سخت و دشوار پناهجویان در پناهگاه‌های موقت از عواملی است که سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در تازه‌ترین آمار خود از کاهش شمار پناهجویان و مهاجران به اروپا خبر دادپناهجویان و مهاجران مدت های طولانی در اردوگاهها در شرایط بد تغذیه و امنیت، آن هم در سرمای شدید زمستان  به سر می برند که این رفتارهای غیرانسانی با پناهجویان و مهاجران در تناقض با ادعاهای دولت های مدعی دفاع از حقوق بشر در اروپا است. 

کلیدواژه