حمله تروریستی در پاکستان؛ ۷ قربانی در دو انفجار پیاپی
-
حمله تروریستی در پاکستان؛ ۷ قربانی در دو انفجار پیاپی
وقوع دو انفجار پیاپی بمب کنار جادهای در مناطق ناآرام قبیلهای در شمالغرب پاکستان و مجاورت مرزهای افغانستان، دستکم ۷ کشته و چندین مجروح برجای گذاشت.
به گزارش رادیو دری، مقامات امنیتی پاکستان تأیید کردند که این دو حمله تروریستی به فاصله کوتاهی از یکدیگر، کاروانهای محلی را در مناطق مرزی هدف قرار دادهاند.
براساس ارزیابیهای اولیه نهادهای اطلاعاتی اسلامآباد، تاکتیک به کار رفته و جغرافیای عملیات نشاندهنده نقشآفرینی گروههای شبهنظامی فعال در پیشورز مرز دیورند است.
با وجود اینکه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته، ارتش پاکستان عملیات پاکسازی را در منطقه آغاز کرده است.
مناطق قبیلهای شمالغرب پاکستان، بهویژه ایالت خیبرپختونخوا و مناطق وزیرستان، در طول دو سال گذشته و پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در کابل، به کانون اصلی درگیریهای خونین میان ارتش پاکستان و گروه تحریک طالبان پاکستان (TTP) تبدیل شده است. اسلامآباد بارها اعلام کرده است که ساختار فرماندهی این حملات در داخل خاک افغانستان قرار دارد و حکومت سرپرست طالبان تسلیحات پیشرفته بهجامانده از ناتو را در اختیار این بازیگران متمرد قرار میدهد؛ ادعایی که مقامات طالبان همواره آن را رد کرده و ریشه ناامنیها را در داخل خاک پاکستان میدانند.
تشدید این انفجارها درست در زمانی رخ میدهد که شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، در مواضع اخیر خود لحن دیپلماتیک را تندتر کرده و کابل را به همکاری با دهلینو برای ناامنسازی مرزهای پاکستان متهم ساخته است.
از سوی دیگر، وقوع این عملیاتهای تروریستی فاکتورهای کلیدی درگیریهای مرزی گذشته، نظیر انسداد مکرر گذرگاههای استراتژیک تورخم و چمن را بازتولید میکند که پیش از این آسیبهای جدی به زنجیره ترانزیتی شبهقاره وارد آورده است.
این سوابق عینی نشان میدهد که شمالغرب پاکستان کماکان قربانی اصلی عدم تثبیت مدیریت مشترک مرزی میان کابل و اسلامآباد است.