تلاش آمریکا برای جلب اعتماد اروپایی ها
(last modified 1395-12-02T13:32:33+00:00 )
حوت 02, 1395 18:02 Asia/Kabul
  • تلاش آمریکا برای جلب اعتماد اروپایی ها

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا یک‌شنبه شب پس از شرکت در نشست امنیتی در مونیخ ، وارد بروکسل مقر اتحادیه اروپا شد. پنس روز دوشنبه در بروکسل با مقام های اتحادیه اروپا از جمله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه دیدار کرد و گفت دولت ترامپ به دنبال راههایی برای تعمیق روابط با اتحادیه اروپا است.

معاون رییس جمهوری آمریکا در بروکسل ، با دونالد تُوسک رئیس شورای اروپا ، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا وینس استولتنبرگ رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) گفت وگو کرد .

هدف از سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا به بروکسل ، تعامل بیشتر با اتحادیه اروپا و حل اختلافاتی است  پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا میان دو سوی آتلانتیک به وجود آمده است.

پس از دبدار پنس با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، موگرینی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد مذاکرات خوبی با پنس داشت که می تواند پایه همکاری دو طرف باشد .

با توجه به  عدم تغییر رویکرد ترامپ در قبال اروپا از جمله آینده ناتو ، همگرایی اروپایی و پناهجویان ، می توان اظهارات موگرینی را صرفا یک تعارف دیپلماتیک تلقی کرد . معاون رییس جمهوری امریکا در سفر به اروپا کوشید به متحدان این کشور درباره اهداف و برنامه های جنجالی ترامپ اطمینان دهد .

وی بر تعهد پایدار آمریکا در قبال ناتو تاکید کرد و اروپا را متحد اصلی آمریکا خواند .پنس مدعی پایبندی واشنگتن به اصول و ارزشهای دموکراتیک شد.

مقامات ارشد اروپا ، اما با بی اعتمادی به این مواضع  ، رویکرد فعالانه ای درقبال مداخله جویی واشنگتن در اروپا درپیش گرفته اند . از دیدگاه این مقامات بویژه موگرینی ،اروپا و آمریکا اختلافات بسیاری دارند و گمان می رود با تعمیق این اختلاف ها فاصله میان دوطرف افزایش یابد .

در این زمینه ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه در خصوص تلاش آمریکا برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان اروپایی هابا هدف تقویت سلطه خود در جهان ، هشدار داد . از نگاه اروپایی ها ، رویکرد سیاسی کاخ سفید موجب شکل گیری موضع مستقل تری از سوی اتحادیه اروپا و تغییر ماهیت روابط این اتحادیه با واشنگتن در دوره ریاست جمهوری ترامپ خواهد شد.

معضل دیگر در روابط آمریکا و اروپا ، سردرگمی مقامات اروپایی ها در قبال مواضع دولت ترامپ است . یک ماه پس از زمامداری ترامپ ، تغییراتی در برخی از مواضع قبلی او از جمله تحریم های روسیه ، موضع آمریکا در قبال بحران اوکراین و حتی موضع گیری ترامپ در قبال ناتو دیده می شود که از زبان مایک پنس ، معاون ترامپ در کنفرانس امنیتی مونیخ بیان شد.این سردرگمی و تغییر مواضع تا حد زیادی ناشی از انتقادات از سیاستهای ترامپ و نیز وجود اختلاف نظر شدید در حکومت آمریکا Establishment است .

این مسئله باعث شده است موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره تبعات منفی تنش های سیاسی در آمریکا هشدار دهد. وی تاکید کرد که تنش های سیاسی در آمریکا تاثیر منفی بر روابط واشنگتن و اتحادیه اروپا خواهخد گذاشت  ومانع تاثیر گذاری واشنگتن بر سیاست جهانی خواهد شد./

 

کلیدواژه