حوت 17, 1395 09:37 Asia/Kabul
  •  آغاز به کار اجلاس سران آیورا در اندونزی

اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند(آیورا) امروز(سه شنبه) با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه به نمایندگی از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا پایتخت اندونزی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا؛ «جوکو ویدودو»  رئیس جمهوری اندونزی و رئیس کنونی آیورا با استقبال از سران کشورهای شرکت کنندگان در این نشست، منطقه اقیانوس هند را منطقه ای غنی و با تاریخ و فرهنگ غنی و متنوع دانست.

در این اجلاس که به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس آیورا برگزار می شود، سران کشورها و رئیسان هیات های نمایندگی بحث های عمومی را طرح می کنند و اسناد و بیانیه مورد بحث قرار گرفته در نشست وزیران را تصویب و امضا می کنند.

اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند به عنوان یک سازمان بین المللی از سال 1997 فعالیت خود را آغاز کرد و توسعه پایدار، همکاری‌های اقتصادی و برطرف سازی موانع توسعه همکاری‌های علمی و تجاری بین کشورهای عضو از جمله اهداف اصلی آن است.

ایران، استرالیا، بنگلادش، هند، اندونزی، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، موزامبیک، عمان، سیشل، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تانزانیا، کوموروس، سومالی، تایلند، امارات و یمن، 21 عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند هستند.

کشورهای چین، آلمان، آمریکا، ژاپن، مصر، انگلیس و فرانسه نیز به عنوان اعضای ناظر و طرف گفت وگو در اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند حضور دارند.

 

کلیدواژه