حوت 24, 1395 08:31 Asia/Kabul
  • مجوز مخفیانه ترامپ به سیا برای عملیات پهپادی

یک نشریه آمریکایی نوشت، رئیس جمهوری آمریکا بر خلاف رویه دولت پیشین، مجوزی مخفیانه به سازمان سیا برای اجرای حملات پهپادی داده است.

به گزارش وال استریت ژورنال ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا مجوز به آژانس اطلاعات مرکزی - سیا - را چند روز پس از مراسم تحلیف خود صادر کرد و به نظر می رسد که تاکنون چند عملیات نیز با استفاده از این مجوز انجام گرفته است . این در شرایطی است که پیش از این سازمان  سیا فقط  وظیفه رصد اهداف نظامی را بر عهده داشت و حمله نهایی به دستور وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) انجام می شد .

وال استریت ژورنال اعلام کرد که نخستین مورد از این نوع اقدامات سیا ، ترور «ابوالخیر المصری» داماد «اسامه بن لادن» و مرد شماره دو القاعده بوده است که چند هفته پیش در خاک سوریه انجام شد.

این روزنامه آمریکایی نوشت، از آنجایی که مقام های سیا به علت ماهیت این نهاد ملزم به افشای عمومی آمار مرتبط با فعالیت های خود نیستند، دولت قبلی فقط  وزارت دفاع را به انجام عملیات پهپادی گماشته بود، چرا که پنتاگون موظف است فعالیت های نظامی خود را به صورت علنی گزارش دهد.

این موضوع در صورت اثبات می تواند به معنی قدرت گرفتن دوباره سازمان سیا در دولت ترامپ برای انجام حمله های مخفیانه در یمن، لیبی، سومالی و دیگر نقاط جهان باشد. همچنین سیاست جدید دولت ترامپ بار دیگر مجادله بر سر ترورهای از پیش برنامه ریزی شده را افزایش خواهد داد .

 

کلیدواژه