حوت 27, 1395 11:36 Asia/Kabul
  • درخواست اروپا برای تحقیقات بین‌المللی درباره اقلیت مسلمانان روهینگیا

اتحادیه اروپا آغاز تحقیقات سازمان ملل متحد درباره شکنجه ، تجاوز و اعدام اقلیت مسلمانان روهینگیا را در میانمار خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش نویس قطعنامه ای که اتحادیه اروپا روز پنجشنبه برای آغاز تحقیقات بین المللی در میانمار به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال کرده است، لحنی بسیار شدیدتر از پیش نویس مشابهی دارد که پیش از این ارائه شد.

گزارش ماه گذشته سازمان ملل متحد که براساس شهادت نجات یافتگان در بنگلادش صادر شده، حاکی است جنایات نیروهای ارتش و پلیس میانمار ضد اقلیت مسلمانان روهینگیا در سطح پاکسازی نژادی و جنایت ضد بشریت است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد  قرار است درباره پیش نویس قطعنامه های ارجاع داده شده به این شورا درباره اقلیت مسلمانان روهینگیا در روزهای 23 و 24 مارس، رای گیری کند.
استان راخین در شمال غرب میانمار،محل سکونت شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا، از سال 2012 تاکنون صحنۀ خشونت های افراط‌گرایان بودائی ضد مسلمانان است.

در این خشونت‌ها، صدها نفر کشته و ده‌ها هزار نفر از بیم جان، خانه‌های خود را ترک کرده و در اردوگاه‌های میانمار، تایلند، مالزی و اندونزی با شرایط سخت ، پناه گرفته‌اند و حدود 75 هزار نفر نیز به بنگلادش گریخته اند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، مسلمانان روهینگیا مظلوم ترین اقلیت‌ جهان هستند که قربانی بیشترین آزار و اذیت و خشونت های بوداییان افراطی در میانمار می شوند. بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیا در راخین زندگی می کنند اما دولت میانمار از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می‌کند.