حوت 29, 1395 16:02 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ اعلام اسامی 11 نامزد رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

لوران فابیوس، رئیس شورای قانونگذاری فرانسه پس از تصویب لیست کامل نامزدها اسامی ۱۱ نامزد رسمی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که قرار است ۲۳ آوریل برگزار شود، اعلام کرد.فیلیپ پوتو، ژان لاسال و ژاک شمیناد سه نامزدی هستند که در آخرین مرحله انتخاب شدند و به لیست هفت نامزد اولیه یعنی فرانسوا فیون، بنوا آمون، امانوئل ماکرون، نیکلا دوپون انیان، ژان لوک ملانشون، ناتالی آرتود، مارین لوپن و فرانسوا آسلینو پیوستند.

با اعلام رسمی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ، رقابت های انتخاباتی وارد مرحله جدیدی می شود.می توان نامزدهای این انتخابات را در سه طیف مختلف یعنی راست ، چپ و افراطی دسته بندی کرد. با این حال از منظری دیگر مبارزه انتخاباتی فرانسه در واقع بین میانه روها (اعم ازراست و چپ و مستقل )و افراط گرایان جریان دارد. میانه روها اعم از راست و چپ میانه ونامزد های مستقل  که اکنون نماد آن را می توان  امانوئل ماکرون  نامزد مستقل  انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و وزیر اقتصاد سابق این کشور دانست هوادار هم گرایی اروپایی و ادامه استفاده از یورو و نیز حامی سیاستهای اتحادیه اروپا در زمینه بحران پناهجویان و نحوه تعامل با مسائل دیگر بویژه در زمینه روابط فرا اتلانتیکی با دولت جدید آمریکا هستند .

در حالی که افراط گرایان که تبلور آن مارین لوپن رهبر حزب راست گرای افراطی جبهه ملی است دیدگاه هایی دقیقا مخالف میانه روها و مستقل ها دارد .وی علنا خواهان جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا (فرگزیت)، بازگشت مجدد به واحد پول ملی یعنی فرانک فرانسه ، ایجاد محدودیت های شدید علیه مهاجران و پناهجویان و اخراج آنها هستند . با توجه به اهمیت فرانسه به عنوان دومین کشور مهم اتحادیه اروپا پس از آلمان ، سران اروپایی اکنون نگران پیروزی مارین لوپن دردور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در آوریل 2017 با توجه به نتایج نظر سنجی ها هستند و به همین دلیل تلاش می کنند تا به هر نحو ممکن شانس نامزد مستقل این انتخابات  یعنی امانوئل ماکرون را افزایش دهند. طبق آخرین نظر سنجی ها در برهه کنونی بیشترین شانس پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری از آن مارین لوپن نامزد راست افراطی با 26 درصد و امانوئل ماکرون نامزد مستقل با 25 درصد وسپس فرانسوا فیون با 5 /19 درصد است.

هر چند هنوز پیش بینی احتمال پیروزی نهایی هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری  فرانسه زود هنگام به نظر می رسد، اما مسلما بروز برخی وقایع غیر مترقبه موجب افزایش یا کاهش بخت آنها در انتخابات آتی خواهد شد. کما اینکه فرانسوا فیون نامزد راست میانه تا قبل از رسوایی مالی اخیر از بخت زیادی برای انتخاب شدن برخوردار بود و اکنون در رده سوم در نظر سنجی ها قرار دارد. از طرفی به خاطر رسوایی اخیر فیون، اردوگاه جمهوریخواهان دچار از هم گسیختگی شده است.

اما بنوآ آمون نامزد چپ میانه  نیز با توجه به عملکرد غیر قابل دفاع دولت سوسیالیست فرانسه بویژه در ابعاد اقتصادی و امنیتی با کمترین اقبال مردمی مواجه است و باید دید وی با ورود به  عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری تا چه حد با تبلیغات و تلاش های انتخاباتی خواهد توانست  نظر مردم فرانسه را به خود جلب کند. در واقع جامعه فرانسه با توجه به اختلاف بر سر مسائل بزرگی مانند بحران پناهجویان و مهاجران، نحوه برون رفت از وضعیت نامساعد اقتصادی کنونی و  چگونگی مقابله با تهدیدات امنیتی بویژه تهدیدات تروریستی به دو بخش تقسیم شده  است .

کما اینکه نتایج نظر سنجی ها نیز تا حدی موید این مساله هستند. می توان گفت که در برهه کنونی بیشترین شانس پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری از آن امانوئل ماکرون نامزد مستقل و مارین لوپن نامزد راست افراطی است.

کلیدواژه