حمل 02, 1396 11:02 Asia/Kabul
  • برگزاری آیین روز جهانی نوروز در سازمان ملل

آیین روز جهانی نوروز در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک آمریکا برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری صدا و سیما،  «غلام علی خوشرو» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این آیین گفت: فرهنگ غنی نوروز در طول تاریخ به پرواز درآمده است و هرگز با هیچ فرمان منع مسافرتی قابل توقف نیست.

خوشرو این اظهارات را در انتقاد از فرمان ضد مهاجرتی اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جنجالی آمریکا که ورود اتباع شش کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن را  به آمریکا منع کرد اظهار داشت.

غلامعلی خوشرو، همچنین با بیان اینکه برگزاری جشن نوروز در سازمان ملل به منظور تشویق انجام اقدامات جمعی است، افزود، در زمانی که ارزش های اساسی انسانی نظیر تنوع فرهنگی، صلح و آشتی، حسن همجواری و حفظ محیط زیست در معرض تهدید دائمی هستند، بیش از هر زمان دیگری نیاز به برگزاری آیین بزرگداشت نوروز احساس می شود.

دبیرکل سازمان ملل نیز در آیین بزرگداشت نوروز گفت: نوروز یک آغاز جدید، یک سال جدید و شانسی برای در کنار خانواده و دوستان بودن است و خانواده سازمان ملل نوروز را جشن می گیرد زیرا نوروز معنایی برای کل جهانیان دارد.

«آنتونیو گوترش» خاطر نشان کرد: نوروز زمانی برای یادگیری درباره یکدیگر و جهانمان و فرصتی برای تجدید تعهد برای برقراری صلح، دوستی، حقوق بشر و شان انسانیت است.

مجمع عمومی سازمان ملل 23 فوریه 2010 با تصویب قطعنامه‌ای، روز 21 مارس را در چارچوب ماده ۴۹ منشور سازمان ملل متحد و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان «روز جهانی نوروز» نام‌گذاری کرد. 

 

کلیدواژه