برگزاری جشن نوروز در بوسنی و هرزگوین
(last modified 1396-01-04T06:02:24+00:00 )
حمل 04, 1396 10:32 Asia/Kabul
  • برگزاری جشن نوروز در بوسنی و هرزگوین

رایزن فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین در مراسم جشن نوروز که به همت رایزنی فرهنگی ایران در سارایوو (پایتخت) برگزار شد تصریح کرد: نوروز نقش مهمی در ایجاد هویت مشترک میان ایرانیان و ساکنان دیگر کشورهای همجوار داشته است. 

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «علی اصغر عامری» در ادامه با اشاره به اینکه نوروز به عنوان یک میراث مشترک فرهنگی از سال 2010 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی نوروز جای خود را باز کرده است، گفت: نوروز حاکی از غنای فرهنگ ایرانی است و این آئین امروزه در 12 کشور جشن گرفته می شود. 

رایزن فرهنگی ایران همچنین اظهار داشت: انسجام، عقلانیت، سازگاری، تعامل فرهنگی از جمله نمادهای نوروز هستند و از ظرفیت های جهانی نوروز می توان در اجتناب از خشونت، افراط و گسترش فرهنگ صلح بهره برد.

«نبویشا رگویه» مدیر کل روابط عمومی وزارت امور خارجه بوسنی و هرزگوین نیز در این آیین درسخنانی عید نوروز و سال نو را به ایرانیان تبریک گفت و اظهار داشت: در یک سال گذشته ما شاهد فعالیت های متنوعی از جمله روزهای فرهنگی ایران، هفته فیلم و انتشار کتاب و گروه های موسیقی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی بوده ایم.

رگویه این فعالیت ها را سبب آشنایی دو ملت و تعمیق روابط فرهنگی دانست.

عید نوروز که جشنی با ریشه ایرانی است در 12 کشور جهان به رسمیت شناخته می شود؛ اما در ۹ کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قزقیزستان و آلبانی با همین نام «نوروز» در تقویم رسمی شان تعطیل است.

 

کلیدواژه