برگزاری گرامیداشت نوروز در مقر سازمان ملل در وین
(last modified 1396-01-05T05:16:20+00:00 )
حمل 05, 1396 09:46 Asia/Kabul
  • برگزاری گرامیداشت نوروز در مقر سازمان ملل در وین

مراسم بزرگداشت روز بین المللی نوروز به همت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد با حضور جمع زیادی از سفیران و نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ کشورهای جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و ترکیه در برنامه امسال روز بین المللی نوروز شرکت داشتند. 

در این مراسم رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین به نمایندگی از کشورهای شرکت کننده ضمن تبریک نوروز بر اهمیت آن به عنوان نماد حیات، زیبائی، وحدت، صلح و دوستی میان ملت ها تاکید کرد. 

رضا نجفی ضمن اشاره به نوروز بعنوان زیباترین جشن طبیعت که نویدبخش امید و سرسبزی و برآمدن بهار است گفت: نوروز نماد اعتدال، صلح، گرمی، فراوانی، نور و زندگی بشمار می رود. 

نجفی همچنین ابراز امیدواری کرد ملتهای مختلف با الهام از نوروز و برکات آن برای حاکمیت صلح و حقیقت بکوشند.

در این مراسم همچنین «یوری فدوتف» مدیرکل دفتر سازمان ملل در وین در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت این مناسبت تاریخی در گسترش صلح و دوستی میان ملتها، سابقه اعلام این روز از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز بین المللی نوروز را تشریح کرد. 

عید نوروز در 12 کشور جهان به رسمیت شناخته می شود؛ اما در ۹ کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قزقیزستان و آلبانی با همین نام «نوروز» در تقویم رسمی شان تعطیل است.