تفسیر؛ امریکا بدنبال تشدید واگرایی در روابط ایران و کشورهای عربی منطقه
(last modified 1396-01-14T09:59:56+00:00 )
حمل 14, 1396 14:29 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ امریکا بدنبال تشدید واگرایی در روابط ایران و کشورهای عربی منطقه

فعالیتهای دیپلماتیک در منطقه نشان از تشدید تحرکات امریکا برای رفع اختلافات  در روابط بین کشورهای عربی و اماده کردن زمینه برای تشکیل به اصطلاح ائتلافی عربی ضد ایران دارد .

سفرهای متعدد مقامات کشورهای عربی به واشنگتن نیزبا همین رویکرد است که آخرین آنها سفر عبدالفتاح السیاسی رئیس جمهور مصر به آمریکاست . قرار است عبدالله دوم پادشاه اردن  هم به آمریکا برود. برخی منابع دیپلماتیک نیز از احتمال دیدار بین السیسی و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در نیمه دوم ماه آوریل جاری خبر داده اند .
محافل خبری وسیاسی  این تحرکات را  به منزله  شروع فصل جدیدی از  رویارویی امریکا با ایران با استفاده از نقش آفرینی برخی کشورهای عربی منطقه ارزیابی می کنند . 
روزنامه رای الیوم  چاپ لندن از این روند بعنوان دام جدیدی برای کشورهای حوزه خلیج فارس نام برد که تحت عنوان مقابله با خطر ایران نهاده شده است.
پایگاه اینترنتی  این روزنامه  در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت:"مقابله جدیدی که دولت آمریکا برای ورود به آن آماده می شود شاید در زمین سوریه نباشد بلکه در میدان خلیج فارس و دقیقا ضد ایران باشد. "

اظهارات ژنرال آمریکایی جیمز جونز فرمانده ارشد سابق ناتو  نیز که روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن روز شنبه گذشته آن را منتشر کرد همین جریان را تایید می کند .

وی خواستار تشکیل پیمانی شبیه پیمان ناتو در منطقه خلیج فارس تحت عنوان «پیمان ناتو خلیج فارس» شد.
مهمترین نکته ای که ژنرال جونز با طرح این پیشنهاد مطرح کرد این بود که اگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس متحد شده و به قدرت نظامی تبدیل شوند، آمریکا از فعالیت با چنین پیمانی استقبال خواهد کرد و به آن ملحق خواهد شد.
 واقعیت این است که روابط تنگاتنگ امریکا با عربستان  و وجود پایگاههای ناوگان آمریکایی در این کشور و بحرین یکی از مسیر های مداخله گری   و نفوذ  نظامی امریکا  در منطقه است  که زیر ساخت ایده هایی  نظیر ناتو خلیج فارس را تشکیل می دهند .

البته عربستان و برخی کشورهای عربی منطقه  بدنبال فرصت سازی برای خود از این جریان هستند   . عربستان در نشست اخیر شورای همکاری ایده ، تشکیل اتحاد عربی منطقه را مطرح کرد که  ماهیت آن نیز تشکیل  ائتلافی  ضد ایران است . این روند ها نشان می دهد امریکا در دوره ترامپ برای مداخله نظامی بلند مدت  در منطقه برنامه ریزی می کند. 

  کشورهایی مثل  عربستان  که  در مداخلات  و جنگ افروزی های  منطقه ای خود شکست خورده و از درون  با چالش مواجهند ؛دراین مسیر پیشقدم شده اند .البته  در این روند همه  کشورهای عربی منطقه خلیج فارس لزوما" با امریکا  و عربستان همسو نیستند . مواضع سه کشور عمان، قطر و کویت در این زمینه  تفاوت  ها را نشان می دهد .

امریکا در این بازی سیاسی در واقع سعی دارد هزینه های مداخلات  خود در منطقه را بردوش کشورهای عربی بگذارد و این  بخشی از  دید گاه های ترامپ  است که در  جریان فعالیت های انتخاباتی اش عنوان شد .این در حالی است که ذخایز و اندوخته های مالی این کشورها در حال فرسایش است و در مقابل بار سیاستهای ریاضت اقتصادی بر دوش مردم بیشتر این کشورها  سنگینی می کند.  

امریکا  در چهار دهه گذشته بارها نشان داده است که بدنبال  امنیت سازی در منطقه نبوده و برای مقابله با تهدیدهای واقعی هیچ گام موثری برنداشته است .زیرا خود این تهدید ها را بوجود اورده و  با   تنش سازی در منطقه  زمینه را برای فروش سلاح و تضمین  منافع شرکت های اسلحه سازی فراهم  می کند .

بی تردید بازنده نهایی این جریان مخرب کشورهایی هستند که منافع خود و منطقه را وسیله ای برای  اجرای سیاست امریکا  قرارداه اند.