حمل 26, 1396 08:37 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ بی اعتمادی بیشتر، تنها دستاورد سفر پادشاه عربستان به اندونزی

 'جوکو ویدودو' Joko Widodo  رئیس جمهوری اندونزی در ارزیابی از نتایج سفر اخیر ملک سلمان پادشاه سعودی به چند کشور منطقه جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی اعلام کرد، این سفر نه تنها انتظارات دولت جاکارتا را در مورد جذب سرمایه گذاری برآورده نکرد بلکه بی اعنمادی به مقامات عربستان را بیشتر کرده است.

دولت اندونزی پیش بینی می کرد سفر 'ملک سلمان' به اندونزی سرمایه گذاری دستکم 25 میلیارد دلاری برای جاکارتا بدنبال داشته باشد اما تمایل حکام سعودی برای سرمایه گذاری در اندونزی کمتر از یک چهارم این پیش بینی بود.

 با توجه به استقبال گرمی که از ملک سلمان در اندونزی صورت گرفت این میزان سرمایه گذاری  نوعی سر خوردگی برای دولت این کشور محسوب میشود.به گفته مقامات دولت اندونزی ،میزان سرمایه گذاری چین در ان کشور بیش از ده برابرشش میلیارد دلار در نظر گرفته شده از سوی حکام سعودی است .

از همان ابتدا کاملا مشخص بود که هدف ملک سلمان با هیات همراه هزار نفره اش از سفر به اندونزی سرمایه گذاری در بخشهای تجاری و مالی مورد انتظار دولت جاکارتا نیست. بلکه حمایت از گروههای  افراطی و تندرو تلقی می شود که تحت آموزه های وهابیت در منطقه جنوب شرق آسیا بخصوص اندونزی و مالزی فعالیت می کنند. این کشورها در حالی میزبان ملک سلمان بودند که نگرانی از نفوذ گروه تروریستی داعش در منطقه جنوب شرق اسیا در حال افزایش است و عربستان یکی  ازحامیان اصلی این گروه است .

علاوه براین ،دولت اندونزی در حالی میزبان پادشاه سعودی بود که این کشور هر روز دست به جنایت جدیدی  در یمن  می زند و به شدت در باتلاق این کشور گرفتار شده است .پادشاه سعودی  با سفر به جنوب شرق اسیا از جمله اندونزی در واقع تلاش کرد وانمود کند که سیاستهای تجاوزکارانه اش  مورد حمایت کشورهای این منطقه   قرار دارد .

به همین دلیل مردم اندونزی با تجمع گسترده در برابر سفارت عربستان در جاکارتا به میزبانی دولت اندونزی از ملک سلمان که دستش به خون مردم مظلوم یمن اغشته است به شدت اعتراض کردند .  علاوه براین، بدرفتاری های حکام عربستان با کارگران اندونزی بخصوص زنان بیش از پیش خشم و نفرت مردم این کشور را ضد حکام ال سعود برانگیخته است . زنان اندونزی پس از اخراج از عربستان فاش کرده اند که سالها برده جنسی دراین کشور  بوده اند .در این شرایط سفر ملک سلمان به اندونزی اعتراض های مردم ضد دولت این کشور را نیز برانگیخت .

در کنار این مشکلات، بی توجهی حکام سعودی به پرداخت غرامت به 12 زائر اندونزیایی که در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام در جریان مناسک حج کشته شدند  توهین به مردم اندونزی تلقی می شود  بخصوص انکه  فشارهای دولت این کشور برای وادار کردن حکام سعوی برای پرداخت ان نیز نتیجه ای نداشته است .

با توجه به این مسایل اکنون 'جوکو ویدودو'  رئیس جمهوری اندونزی خود را بازنده نمایش و بازی اخیر ملک سلمان در سفر به این کشور می داند زیرا  افکار عمومی اندونزی خواهان پاسخگویی جوکو ویدودو در مورد میزبانی از جنایتکاری هستند که هر روز دست به جنایات جدید در یمن می زند و با حمایت از گروه تروریستی داعش ونفوذ  در جنوب شرق اسیا امنیت کشورهای این منطقه را نیز به مخاطره می اندازد.

کلیدواژه