هشدار کره شمالی به امریکا درباره بروز جنگ اتمی
(last modified 1396-02-12T11:57:31+00:00 )
ثور 12, 1396 16:27 Asia/Kabul
  •  هشدار کره شمالی به امریکا درباره بروز جنگ اتمی

پرواز دو بمب افکن لنسر سوپر سونیک  supersonic B-1B Lancer آمریکا بر فراز شبه جزیره کره واکنش تند کره شمالی را برانگیخت و اعلام کرد اقدامات قلدرمابانه و زورگویانه  آمریکا، شبه جزیره کره را در آستانه جنگ هسته ای قرار داده است .

کره شمالی معتقد است فعالیتهای نظامی آمریکا در آبهای پیرامونی شبه جزیره کره از فعالیتهای متعارف نظامی خارج شده و به طور جدی موجب ناامنی وبی ثباتی شبه جزیره شده است .امریکا در ادامه تهدید ات کره شمالی دو فروند بمب افکن خود را از پایگاه هوایی اندرسون در خلیج گوام به بهانه شرکت در رزمایش مشترک با نیروهای هوایی ژاپن و کره جنوبی به پرواز دراورد که وارد آسمان شبه جزیره کره شدند . ناظران سیاسی در مورد پرواز این هواپیماها دیدگاههای مختلفی را مطرح می کنند . برخی این اقدام را پس از اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مهم تلقی می کنند که اخیرا با، باهوش خواندن کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تلویحا اعلام کرد اماده گفتگو با وی است . بنابراین، این تلقی در برخی محافل سیاسی و امنیتی وجود دارد که امریکا در حال اتخاذ اخرین راه کارهای تبلیغاتی و روانی ضد کره شمالی است تا این کشور را برای گفتگو متقاعد کند. برخی دیگر از محافل سیاسی، پرواز بمب افکنهای امریکا برفراز شبه جزیره کره را  در راستای اطمینان بخشی به دو متحد خود یعنی ژاپن و کره جنوبی در برابر تهدیدات کره شمالی می دانند .از دیدگاه ناظران نظامی ، امریکا در سه هفته اخیر برای ایجاد ارعاب در کره شمالی راهکارهای مختلف دریایی ازجمله برگزاری   رزمایش مشترک با ژاپن و سپس کره جنوبی و همچنین رزمایش سه جانبه را آزمود. علاوه براین آمریکا با اعزام ناوگروه جنگی  کارل وینسون به ابهای پیرامونی شبه جزیره کره اقدام به قدرت نمایی دریایی در برابر کره شمالی کرد. دربخش زمینی نیز آمریکا استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی را تسریع و عملیاتی کرد .اکنون نیز آمریکا با به پرواز درآوردن بمب افکن های خود درصدد دامن زدن به جنگ روانی با کره شمالی است و اینکه  وانمود کند  امریکا هر لحظه از توان  حمله پیشدستانه به کره شمالی برخوردار است. این در حالی است که پیونگ یانگ نیز مدام در حال دادن هشدار به امریکا و متحدان آن در منطقه است که این گونه برنامه ها و راه کارهای امریکا نه تنها تاثیری در موضع پیونگ یانگ برای عقب نشینی در برابر فشارهای امریکا ندارد بلکه می تواند منطقه را به سمت یک جنگ تمام عیار و حتی اتمی سوق دهد.زیرا هر گونه اشتباه  هر چند کوچک از سوی کره شمالی و یا امریکا ،می تواند به آتش بازی مهیبی در منطقه دامن بزند که پیامدهای ان ازنظر کره شمالی محو ونابودی ژاپن ،کره جنوبی و تاسیسات  و ادوات نظامی آمریکا در منطقه است .به نظر می رسد امریکا و کره شمالی برای وادار کردن دیگری به عقب نشینی از مواضع خود، دو سیاست متضاد را اعمال می کنند. واشنگتن  با آزمودن برنامه های نظامی دریایی، زمینی و هوایی درصدد مرعوب کردن کره شمالی برای توقف برنامه های هسته ای و موشکی این کشور است . متقابلا کره شمالی نیز درصدد القای فضای ناشی از موازنه وحشت درمنطقه  است که اگر آمریکا کوچکترین اشتباهی مرتکب شود پیونگ یانگ از توانایی لازم برای زدن ضربه پیشدستانه برخوردار است.

با این حال و به رغم فشارهای آمریکا ،منطقه نه تنها از بروز جنگ استقبال نمی کند بلکه با فرسایشی شدن وضعیت امنیتی شبه جزیره کره آمریکا نمی تواند به خواسته های خود در ارتباط با کره شمالی دست پیدا کند.به همین دلیل  دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درحال نشان دادن نرمش در مواضع خود در قبال کره شمالی است تا زمینه گفتگو فراهم شود و خود را پیروز تنشهای اخیر قلمداد کند. این در حالی است که کره شمالی هم با تکرار توان خود برای دادن پاسخ کوبنده به تهدیدات امریکا، ترامپ را در شرایط دشوارتری برای پاسخ گویی به افکار عمومی این کشور درمورد برنامه هایش جهت حل بحران شبه جزیره کره قرار داده است .      

  

کلیدواژه