گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ترامپ با محوریت بحران سوریه و کره شمالی
(last modified Wed, 03 May 2017 04:18:26 GMT )
ثور 13, 1396 08:48 Asia/Kabul
  • گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ترامپ با محوریت بحران سوریه و کره شمالی

«دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور آمریکا و روسیه روز سه شنبه درباره بحران سوریه و کره شمالی تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این نخستین گفتگوی تلفنی روسای جمهور دو کشور از زمان تجاوز هوایی اخیر آمریکا به سوریه به شمار می رود که باعث تیرگی بیشتر روابط واشنگتن و مسکو شده است.

آمریکا روز جمعه 7 آوریل، پایگاه هوایی «الشعیرات» در ولایت حمص سوریه را که اصلی ترین مرکز مبارزه با گروه های تروریستی «داعش» و «جبهه النصره» در منطقه است، هدف 59 فروند موشک کروز قرار داد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، حمله آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات»، به موازات پیروزی های اخیر ارتش سوریه در مقابل تروریست ها صورت گرفته است.

بر اساس بیانیه کرملین، پوتین و ترامپ، درباره تلاش برای همکاری با یکدیگر برای تقویت آتش بس متزلزل در سوریه توافق کردند.

در بیانیه کرملین همچنین خاطر نشان شده است، پوتین خویشتنداری درمورد مسئله کره شمالی را خواستار شد و دو طرف توافق کردند برای پیشرفت دیپلماتیک برسر بحران کره شمالی با یکدیگر همکاری کنند.

آمریکا در روزهای اخیر ناوهای جنگی خود را به سمت آب های شبه جزیره کره گسیل کرده است.

وضعیت شبه‌جزیره کره هم اکنون بر اثر سیاست های خصمانه، تحریک آمیز و یک جانبه آمریکا ضد کره شمالی در بالاترین سطح تنش‌ها قرار دارد.

واشنگتن همواره خواستار توقف آزمایش های نظامی و هسته ای کره شمالی است. اما پیونگ یانگ بارها تاکید کرده است ­تا زمانی که آمریکا و متحدانش به تهدیدهایشان ضد کره ­شمالی ­­ادامه دهند، این کشور نیز به تقویت توانمندی های نظامی و توانایی حمله پیشدستانه خود ادامه خواهد.

کلیدواژه