ثور 31, 1396 07:27 Asia/Kabul
  •  توافقات 280 میلیارد دلاری آمریکا و عربستان

سران عربستان و آمریکا توافقنامه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف به خصوص، «نظامی» به ارزش 280 میلیارد دلار امضاء کردند.

به گزارش العالم،  این توافقنامه‌ها روز شنبه با امضای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی در ریاض انجام شد.

کاخ سفید نیز با اعلام این که ارزش توافقنامه‌های نظامی امضا شده دو کشور در سفر ترامپ به عربستان، 110 میلیارد دلار است، مدعی شد، این توافقنامه های نظامی در راستای حمایت از امنیت خلیج فارس در برابر تهدیدات تروریستی است.

کاخ سفید در حالی مدعی است که توافقنامه های نظامی آمریکا و عربستان در راستای حمایت از امنیت خلیج فارس است که بخش اعظم تسلیحات خریداری شده سعودی ها از آمریکا، در تهاجم نظامی عربستان  به یمن و همچنین تجهیز تروریست های مستقر در سوریه  و عراق استفاده می شود.

تجاوز نظامی عربستان به یمن که از مارس 2015  به بهانه  بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت، با حمایت کامل آمریکا آغاز شده تاکنون به کشته شدن بیش از 12 هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر، آواره شدن میلیون‌ها یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور منجر شده است.

اوضاع سوریه و عراق نیز به دلیل حمایت های همه جانبه سعودی ها از تروریست ها دستکمی از یمن نداشته و علاوه بر تخریب زیر ساخت ها، هزاران نفر از مردم این دو کشور  کشته و آواره شده اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود روز شنبه وارد  ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد. ترامپ پس از عربستان عازم فلسطین اشغالی خواهد شد.

مقام‌های رژیم‌های صهیونیستی و سعودی همواره، دونالد ترامپ را حامی قدرتمند اسرائیل و عربستان خوانده‌اند.

به گفته یک مقام کاخ سفید، هدف ترامپ از سفر به عربستان سعودی، منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران است که نقش به‌سزایی در مبارزه با تروریست‌ها در منطقه دارد.

 

کلیدواژه