سرطان 11, 1396 07:48 Asia/Kabul
  • تاکید پوتین بر حل دیپلماتیک بحران عربی

رئیس جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی با امیر قطر بر اهمیت تلاش های سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران ایجاد شده میان کشورهای عربی تاکید کرد.

به گزارش ایتارتاس، کرملین در بیانیه ای اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز شنبه در گفتگویی تلفنی با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به بحران ایجاد شده میان عربستان و همپیمانانش با قطر پرداخت و خواستار رفع بحران و عادی شدن اوضاع درمنطقه خلیج فارس شد.

دو طرف همچنین درباره همکاری های روسیه و قطر و اجرای برخی طرح ها از جمله در عرصه سرمایه گذاری و انرژی گفت و گو کردند.

عربستان، مصر، امارات و بحرین، 15 جوزا در بیانیه‌های جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر کردند. این 4 کشور، قطر را به همسو نبودن با جریان عربی و حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده اند.

عربستان، مصر، امارات و بحرین، 2 سرطان فهرست 13 گانه‌ای از درخواست‌ها را به قطر تحویل دادند و اعلام کردند عادی شدن روابط با دوحه منوط به عملی شدن همه این خواسته‌ها است.

مهمترین شروطی که عربستان و همپیمانانش برای قطر تعیین کرده‌اند شامل قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر است.

پوتین همچنین شنبه شب با «حمد بن عیسی بن سلمان آل خلیفه» پادشاه بحرین، در خصوص بحران ایجاد شده میان کشورهای عربی گفتگو کرد.

رئیس جمهوری روسیه در این گفتگوی تلفنی تصریح کرد، تداوم بحران میان کشورهای عربی، بر اوضاع پیچیده خاورمیانه تاثیر منفی می گذارد.

پس از سفر 30 ثور 1396 «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان و امضای قرارداد تسلیحاتی میان واشنگتن و ریاض و همچنین سخنان ترامپ در نشست ریاض، اختلافات قطر و عربستان و دیگر کشورهای عربی علنی‌ شده است.

 

کلیدواژه