راهپیمایی در استانبول ترکیه برای گرامیداشت سالگرد کودتای نافرجام
(last modified 1396-04-25T03:45:44+00:00 )
سرطان 25, 1396 08:15 Asia/Kabul
  •  راهپیمایی در استانبول ترکیه برای گرامیداشت سالگرد کودتای نافرجام

هزاران نفر از مردم مناطق ترکیه شنبه شب با راهپیمایی در شهر استانبول، ضمن حمایت از دولت، سالگرد کودتای نافرجام در این کشور را گرامی داشتند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از استانبول، همزمان با اولین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه، هزاران نفر از مردم ترکیه با راهپیمایی و تجمع در استانبول، حمایت خود را از سیاست های دولت اردوغان اعلام کردند. 

شرکت کنندگان در این راهپیمایی و تجمع ضمن محکوم کردن دخالت و نقش آمریکا در کودتای اخیر از دولت ترکیه خواستند با بستن پایگاه نظامی اینجرلیک - نظامیان خارجی بویژه آمریکایی حاضر در آن را از این پایگاه اخراج کند.

محل تجمع هواداران دولت در استانبول پلی بود که پیش از کودتای نافرجام سال 2016 در ترکیه، پل بسفر نامیده می شد.

این پل در شب پانزدهم ژوئیه سال 2016 بسته شد و سه تانک به همراه 136 سرباز ارتش، تلاش کردند دولت را سرنگون کنند.

به گزارش اسوشیتد پرس از استانبول، در پی وقوع این کودتا، هزاران نفر به درخواست اردوغان به خیابان های استانبول آمدند تا مانع وقوع این کودتا شوند.

آنها با کودتاچی ها درگیر شدند و دست کم 30 نفر روی پل بسفر کشته شدند. شمار کشته شدگان حوادث شب کودتا در دیگر نقاط به 220 تن بالغ شد. عاملان کودتای نافرجام نیز صبح روز بعد، تسلیم شدند.

دولت "رجب طیب اردوغان" از زمان کودتای نافرجام ژوئیه 2016 ضد دولت ترکیه، تاکنون بیش از یکصدوسی هزار نفر از کارمندان اساتید، قضات و نیروهای ارتش این کشور را زندانی و از کار برکنار کرده است. 

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی و با رخنه در تشکیلات قضایی ،نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای نافرجام را سازماندهی کرده است اما گولن این اتهام ها را رد می کند.