نخستین نمایش قدرت 'نواز شریف' پس از دوران نخست وزیری
(last modified Wed, 09 Aug 2017 14:01:55 GMT )
اسد 18, 1396 18:31 Asia/Kabul
  • نخستین نمایش قدرت 'نواز شریف' پس از دوران نخست وزیری

'نواز شریف' با وجود اینکه از نخست وزیری پاکستان برکنار شده اما تلاش می کند جایگاه خود را به عنوان یک سیاستمدار قدرتمند در کشورش حفظ کند و اقدام امروز او در همراه کردن کاروان هزاران نفری حامیانش با خود به سمت لاهور، گوشه ای از نمایش قدرت نواز بعد از برکنار شدن از قدرت عالی سیاسی کشور بود.

به گزارش ایرنا، نواز شریف که حزب تحت رهبری او یعنی 'مسلم لیگ نواز' همچنان حزب حاکم در پاکستان است، امروز با حمایت تمام عیار این حزب و در واقع با حمایت تمام عیار دولت پاکستان توانست ضمن به راه انداختن موج گسترده ای از تبلیغات در حمایت از خود به ویژه در اسلام آباد و لاهور، یک کاروان حمایتی عظیم به عنوان 'نماد پشتیبانی مردمی از نخست وزیر سابق و حزبش در سخت ترین شرایط' به راه بیاندازد.

کاروان بزرگ نواز شریف که از ظهر امروز از مرکز پایتخت حرکت به سمت لاهور را آغاز کرده، پس از گذشت بیش از پنج ساعت به دلیل حرکت کند مردم و خودروها با هدف نمایش بیشتر، هنوز از اسلام آباد بطور کامل خارج نشده است.طرفدران نواز شریف با بالا گرفتن تصاویر او پرچم حزب مسلم لیگ نواز، شعارهایی علیه مخالفان وی از جمله عمران خان سردادند.

گزارش ها حاکی است کاروان نواز شریف مسیر 300 کیلومتری اسلام آباد تا لاهور( از جاده قدیم معروف به 'جی تی رود') را به دلیل توقف های پی در پی در شهرهای مختلف و حضور و سخنرانی در جمع مردم، در مدت دو تا چهار روز طی خواهد کرد.

تعداد زیادی از محافظان ویژه از زمین و آسمان نواز شریف را در این سفر تبلیغاتی حفاظت می کنند. یک کانتینر مجهز به تمام امکانات رفاهی و ضدگلوله برای استراحت نواز شریف در طول سفر، کاوران وی را همراهی می کند.

مریم نواز، دختر نواز شریف که نسبت به فرزاندان پسر او ، تمایل بسیار بیشتری به کسب قدرت سیاسی دارد، قصد داشت پدر را در این سفر کاروانی همراهی کند اما با توصیه نواز شریف روز گذشته همراه دیگر اعضای خانواده با پرواز اختصاصی عازم لاهور شد.

 اگرچه از سوی دستگاه های امنیتی به نواز شریف توصیه شده که از راه انداختن کاروان به همراه خود و توقف های پی در پی در مسیر بنا به دلایل امنیتی خودداری کند، اما او اعلام کرده که نمی تواند منتظر بماند تا اوضاع آرام شود و این حق را دارد که اسلام آباد را به سمت محل اقامتش در لاهور ترک کند.

دوشنبه شب گذشته انفجاری مهیب در یکی از نقاط شهر لاهور رخ داد. اگرچه شدت این انفجار زیاد بود اما در محل و زمانی اتفاق افتاد که کمترین تلفات ممکن را داشته باشد ولی با این وجود، یک کشته و حدود 45 مجروح برجای گذاشت.

برخی رسانه های پاکستان در تحلیل های خود اینگونه آورده اند که این انفجار، در واقع نوعی هشدار به نواز شریف بوده است تا او را از به راه انداختن هرگونه کاروان حمایتی و تبلیغاتی همراه خود، منصرف کنند.

نواز شریف امروز در شرایطی پایتخت را دست کم تا زمان برگزاری انتخابات 2018 به مقصد لاهور ترک می کند که ناچار است طی یکی دو روز آینده، از رهبری حزب مسلم لیگ نیز کنار برود.

پس از آنکه کمیسیون انتخابات پاکستان روز گذشته اعلام کرد نواز شریف بدلیل سلب صلاحیت شدن و برکناری از نخست وزیری، باید کرسی رهبری حزب خود (مسلم لیگ نواز که فعلا حزب حاکم است) را خالی کند.

قرار است شهباز شریف برادر نخست وزیر سابق رهبری حزب را عهده دار شود.با وجود این نمایش قدرت بزرگ، این سوال برای حزب مسلم لیگ نواز، حامیانش و همه مردم پاکستان باقی است که آیا نواز شریف می تواند در فرصت نسبتا اندک باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات سراسر در سال 2018 ، خلاف رای دادگاه عالی را ثابت کرده و با تبرئه کردن خودن، بار دیگر صلاحیت لازم برای شرکت در انتخابات را کسب کند و برای چهارمین بار در طول حیات سیاسی خود ببه قدرت بازگردد؟ موضوعی که از نظر کارشناسان حقوقی پاکستان، تحقق آن تقریبا بعید به نظر می رسد.