مسکو: بازرسی کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو اقدامی متجاوزانه است
(last modified 1396-06-12T04:02:20+00:00 )
سنبله 12, 1396 08:32 Asia/Kabul
  •  مسکو: بازرسی کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو اقدامی متجاوزانه است

وزارت امور خارجه روسیه شنبه‌شب در بیانیه‌ای با اعتراض به اقدام آمریکا درخصوص بازرسی از کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو، این اقدام واشنگتن را متجاوزانه و ناقض حقوق بین‌الملل برشمرد.

نیروهای امنیتی آمریکا روز شنبه برخلاف عرف دیپلماتیک کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو را مورد بازرسی قرار دادند. این بازرسی در غیاب اعضا و کارمندان کنسولگری روسیه انجام شد.

وزارت امور خارجه روسیه، این بازرسی از پیش طراحی شده را غیرقانونی دانست و تصریح کرد آمریکایی‌ها در غیاب مقامات روسی و با تهدید به شکستن درب، وارد کنسولگری روسیه شدند.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد مسکو اعتراض کتبی خود را به «آنتونی گادفری» Anthony Godfrey از اعضای سفارت آمریکا در روسیه ابلاغ کرده است.

واشنگتن روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم اخیر مسکو در تعطیلی چند ساختمان دیپلماتیک و کاهش چند صد نفری دیپلمات‌های آمریکا در روسیه اعلام کرد مسکو باید تا دوم سپتامبر (شنبه) کنسولگری خود را در سانفرانسیسکو تعطیل کند. براساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، روسیه همچنین باید همزمان مراکز کنسولی خود را در واشنگتن و نیویورک تعطیل کند.

روسیه 28 ژوئیه گذشته به تلافی اقدامات دولت «باراک اوباما»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در اخراج ده‌ها دیپلمات روسی و همچنین تحریم‌های جدید واشنگتن علیه مسکو (در دولت ترامپ)، دستور کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکا در روسیه را صادر و اماکن دیپلماتیک آمریکا را شامل مجموعه ویلایی در ناحیه «سربرنی بور» Serebryany Bor و انبارهای دیپلماتیک در مرکز مسکو  توقیف کرد.

تنش در روابط  آمریکا و روسیه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا دو چندان شده است.

روسیه از طرف مقامات آمریکایی به ویژه حزب دموکرات به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور در حمایت از «دونالد ترامپ» متهم شده است.

روسیه بارها هر گونه مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده است.

 

کلیدواژه