ادامه تنش میان ترکیه و آلمان / چاووش اوغلو: اروپا، وحشی و فاشیست است
(last modified Tue, 05 Sep 2017 04:20:17 GMT )
سنبله 14, 1396 08:50 Asia/Kabul
  • ادامه تنش میان ترکیه و آلمان / چاووش اوغلو: اروپا، وحشی و فاشیست است

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه با انتقاد از اظهارات اخیر صدر اعظم آلمان اروپا را به «بازگشت به ارزش های پیش از جنگ جهانی دوم مانند وحشی گری و فاشیسم» متهم کرد.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری فرانسه، «آنگلا مرکل» روز یکشنبه تاکید کرده بود، ترکیه نباید به عضویت اتحادیه اروپا درآید.

صدراعظم آلمان روز جمعه نیز از ادامه روند بازداشت شهروندان آلمان در ترکیه انتقاد کرد و گفت: برلین احتمالا در روابطش با آنکارا تجدید نظرخواهد کرد.

تنش ها میان آلمان و ترکیه در ماه های اخیر  بر سر موارد متعددی از جمله مخالفت با تبلیغ برای همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه در آلمان، پناهندگی آلمان به اصطلاح کودتاگران و به تازگی نیز بازداشت شهروندان آلمان در ترکیه به شدت افزایش یافته است. اکنون 12 تبعه آلمان در ترکیه به اتهام های سیاسی  در زندان به سر می برند.

برخوردهای قضایی و  دستگیری شهروندان ترکیه و دیگر کشورها به ویژه آلمان به اتهام عضویت در گروه گولن و دست داشتن در کودتای نافرجام 24 سرطان 1394 ترکیه، به امری رایج و عادی در این کشور تبدیل شده است.

دولت ترکیه تدابیر سختی را برای برخورد با به اصطلاح کودتاگران سال گذشته و حامیان آنها و نیز افراد مرتبط با گروه گولن اتخاذ کرده است. آنکارا تاکنون علاوه بر اعلام چهار بار حالت فوق العاده در ترکیه که همچنان ادامه دارد، بیش از 130 هزار نفر را در ارتباط با این کودتا از کار برکنار کرده است.

دولت ترکیه مدعی است «فتح الله گولن» با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای نافرجام 15 ژوئیه را سازماندهی کرده است.

اما کشورهای اروپایی از جمله آلمان و  احزاب مخالف دولت ترکیه، آنکارا را متهم کرده‌اند که از حادثه کودتا برای تسویه حساب با مخالفان سیاسی اش استفاده می کند.