میزان 04, 1396 10:57 Asia/Kabul
  • ابتکار روسیه و ایران، امید سوریه برای حل بحران

وزیر امور خارجه روسیه گفت ، مذاکرات سوری که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران ،روسیه و ترکیه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می شود، برای سوریه امیدآفرین شده است.

به گزارش رادیو دری به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور دوشنبه شب در آیین آغاز سال جدید هجری قمری با حضور سفرای کشورهای اسلامی در مسکو گفت، مذاکرات سوری امید این کشور برای  بهبودی اوضاع را افزایش داده است.

سرگئی لاوروف افزود، مذاکرات سوری در آستانه امکان دستیابی به توافق برقراری ایجاد چهار منطقه امن از جمله منطقه ای در جنوب سوریه را با مشارکت اردن و آمریکا فراهم کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد، در این مناطق سطح خشونت ها کاهش یافته، بازسازی خرابی ها، مراکز تخریب شده و زیرساخت های حیاتی آسیب دیده آغاز شده و همچنین وضع انسانی بهبود یافته است.

ایران، روسیه و ترکیه 4 مه در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در ولایت های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است. 

توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه ، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان از جمله مواردی است که در تفاهم نامه ایجاد مناطق امن در سوریه، مورد تاکید قرار گرفته است.

سوریه از سال 1390 با بحران تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی که از سوی غرب و برخی کشورهای منطقه حمایت می‌شوند، روبه رو است.

 

 

کلیدواژه