میزان 27, 1396 10:03 Asia/Kabul
  • نامه 25 وزیر سابق امور خارجه جهان برای حفظ برجام

25 وزیر سابق امور خارجه از کشورهای مختلف جهان با ارسال یک نامه به اعضای ارشد کنگره آمریکا حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را خواستار شدند.

خبرگزاری فارس گزارش داد، در این نامه که در آن نام «مادلین آلبرایت»(Madeleine Albright)، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا نیز دیده می‌شود، خطاب به قانونگذاران آمریکایی نوشته شده است حفظ پایبندی آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برعهده کنگره این کشور است.

در این نامه آمده است، باید از انجام هر اقدام یکجانبه‌ای که به دنبال گسترش، تغییر یا مذاکره مجدد درباره مفاد برجام شود خودداری کرد.

نگارندگان نامه با یادآوری اینکه تمامی طرف‌های برجام غیر از دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده‌اند درباره تبعات خروج یکجانبه واشنگتن از آن هشدار داده‌اند. 

«لامبرتو دینی»(Lamberto Dini)، وزیر خارجه اسبق ایتالیا، «عمرو موسی»(Amr Moussa) از مصر، «اوبر ودرین»(Hubert Védrine)، از فرانسه، «مالکوم ریفکایند» (Malcolm Rifkind)از بریتانیا، «یوشکا فیشر»(Joschka Fischer) از آلمان و برخی از دیگر دیپلمات‌هایی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

دونالد ترامپ  روز جمعه‌ 13 اکتبر 2017  بدون توجه به هشت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آنان پایبندی ایران به برجام تاکید شده است، اعلام کرد پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک را تایید نخواهد کرد. 

اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان پس از این اظهارات ترامپ اعلام کردند، مانند گذشته از برجام کاملا حمایت خواهند کرد.

 

کلیدواژه