حفظ تمامیت ارضی سوریه؛خواست ایران،ترکیه و روسیه
(last modified 1396-09-07T03:41:34+00:00 )
قوس 07, 1396 08:11 Asia/Kabul
  • حفظ تمامیت ارضی سوریه؛خواست ایران،ترکیه و روسیه

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت، حفظ تمامیت ارضی سوریه امری ضروری و در بیانیه مشترک ازسوی روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری اینترفاکس با اشاره به لزوم حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه ابرازامیدواری کرد،در آینده نیز یکپارچگی این کشور دچار خدشه نشود.

«لاوروف »خاطرنشان کرد، اصل تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و در بیانیه سران ایران، روسیه و ترکیه در نشست سه جانبه سوچی و نیز در نشست ها و اجلاس ها و همایش های سیاسی در باره سوریه تحت نظارت سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی و منطقه ای ازجمله اتحادیه عرب مورد تاکید و حمایت قرار گرفته است.

 وی افزود، اینکه سوریه چه سرنوشتی خواهد داشت و باید کشور مستقل، واحد و یکپارچه باشد، مردم و طرف های سوری تعیین خواهند کرد.

 وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت، در نشست سوچی، سران ایران، روسیه و ترکیه پیشنهاد برگزاری کنگره گفت و گوهای ملی سوریه را مطرح کردند که موضوع اصلی آن اصلاح قانون اساسی این کشور و فراهم آوردن مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در مورد تاریخ برگزاری این کنگره گفت، در بیانیه روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در نشست سوچی خاطرنشان شده است که تاریخ برگزاری کنگره گفت و گوهای ملی سوریه با موافقت طرف ها تعیین و اعلام خواهد شد.

اجلاس سه جانبه «حسن روحانی»، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه روز چهارشنبه (1 عقرب) در شهر سوچی روسیه برگزار شد.

رئیسان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک، با تاکید مجدد بر حفظ حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه، توافق کردند تا شکست نهایی گروه‌های تروریستی به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.