قوس 10, 1396 11:59 Asia/Kabul
  • همدستی

پاپ "فرانسیس" رهبر کاتولیک های جهان در سیاستی همسو با ژنرال های میانماری نه تنها قومیت روهینگیایی را به رسمیت نشناخت بلکه از محکوم کردن پاکسازی قومی مسلمانان میانماری هم خوداری کرد.

به گزارش ایرنا، پاپ فرانسیس که به دلیل خودداری از به زبان آوردن کلمه "روهینگیا" در زمانی که در میانمار به سر می برد مورد انتقاد شدید فعالان حقوق بشری قرار گرفته بود، در سخنان خود در کاخ ریاست جمهوری بنگلادش با اشاره به "پناه جویانی که از راخین آمده اند" از جامعه جهانی برای حل بحران مسلمانان روهینگیا کمک خواست.

پاپ در سخنانش از مسلمانان میانماری تحت عنوان "یک گروه 620 هزار نفری " یاد کرد و از محکوم کردن "پاکسازی نژادی" که توسط ارتش میانمار علیه آنها صورت گرفته است سر باز زد.

وی که همان سیاست قبلی واتیکان را بنا بر درخواست ژنرال های میانمار ادامه می دهد از کلمه روهینگیا که نشان دهنده موجودیت یک اقلیت قومی مستقل در میانمار است استفاده نکرد و تنها "رنج هایی را که این انسان ها متحمل می شوند" را به رسمیت شناخت.

دولت بنگلادش هم با استقبال از سخنان پاپ، از به کاربردن کلمه روهنیگیا درباره این اقلیت قومی خودداری کرد و از آنها به عنوان "مردم آواره ای که از میانمار می آیند" یاد کرد.

صدها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 3 سنبله به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه های بودائی افراطی میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه هایشان وادار به ترک خانه و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و فرار به سوی مرزهای بنگلادش شدند.