قوس 16, 1396 09:37 Asia/Kabul
  • بریتانیا هم تصمیم ترامپ درباره قدس را محکوم کرد

«ترزا می» نخست وزیر بریتانیا چهارشنبه شب در بیانیه ای اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناخت قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را «غیرسازنده» خواند و آن را محکوم کرد.

جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناخت قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. وزارت امور خارجه ایران چهارشنبه شب  در بیانیه ای تاکید کرد  این اقدام ترامپ نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

وزارت خارجه مصر، ترکیه، لبنان، سوریه، پاکستان و تونس هم چهارشنبه شب در بیانیه‌هایی، این اقدام ترامپ را مردود و محکوم کردند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و «فدریکا موگرینی»  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز  اقدام ترامپ در به رسمیت شناخت قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم و آن را غیر سازنده خواندند.

همچنین «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه این اقدام یکجانبه ترامپ را «تاسف برانگیز» خواند.

رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه با وجود مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی اعلام کرد: آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می شناسد.

«ترامپ» از وزارت خارجه آمریکا نیز خواست تا مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را فراهم کند.

کنگره آمریکا، 23 اکتبر 1995 طرح انتقال انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرده بود. دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از بیم واکنش افکار عمومی از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده بودند.

پیشقدم شدن ترامپ در این زمینه، نشان دهنده توجه ویژه وی به رژیم اسرائیل در سایه اشغالگری و جنایت‌های روز افزون این رژیم است.

بیت المقدس از سال 1967 در اشغال اسرائیل است.

 

کلیدواژه