قوس 21, 1396 13:23 Asia/Kabul
  • واشنگتن‌تایمز: ترامپ احتمالا به طور کامل از برجام خارج شود

یک روزنامه آمریکایی نوشت ،در پی همراهی نکردن کنگره در زمینه وضع تحریم‌های جدید علیه ایران،رئیس جمهوری آمریکا احتمالا تا نیمه ژانویه به طور کامل از برجام خارج می شود.

روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌تایمز" روز سه شنبه در گزارشی نوشت که کنگره این کشور احتمالاً ضرب‌الاجل رسیدگی به تقاضاهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای اتخاذ یک موضع سخت‌تر در قبال برجام را فراموش می‌کند و با تحریم‌های جدید علیه تهران موافقت نمی‌کند و تعیین آینده برجام را مجدداً به ترامپ محول می‌کند.

این گزارش می افزاید که اقدام جمهوری‌خواهان برای ایجاد «عاملی» که بتوانند مجددا تحریم‌های شدیدی را علیه ایران وضع کنند، تا امروز (سه‌شنبه) راه به جایی نبرد.

امروز سه‌شنبه، پایان ضرب‌الاجل غیررسمی 60 روزه‌ای است که دولت برای کنگره وضع کرده است تا وضعیت برجام را مورد ارزیابی قرار دهند و احتمال وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران را بررسی کنند.

این مهلت بعد از آن تعیین شد که علیرغم گزارشهای متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر همکاری ایران در زمینه برجام، ترامپ اعلام کرد که دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تأیید قرار نمی‌دهد.

در ماه اکتبر، ترامپ از کنگره و دیگر اعضای گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) خواست تا راههایی را برای رسیدگی به آنچه که نقص‌های جدی برجام خواند، پیشنهاد کنند.

دونالد ترامپ از زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاکنون علیه برجام موضع‌گیری کرده و در سخنرانی 13 اکتبر خود، اعلام کرد که برجام یکی از بدترین و یکجانبه ترین توافقات تاریخ آمریکا بوده است.

 

 

کلیدواژه