جدی 03, 1396 11:28 Asia/Kabul
  • تروریسم مهمترین چالش‌ جهان و به ویژه در آسیا است

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: پدیده تروریسم مانع توسعه ، رفاه و پیشبرد اهداف دولت ها و ملت ها شده و یکی از چالش‌های مهم امروز جهان و به ویژه در آسیا است.

به گزارش خبرگزاری مجلس؛ «علی لاریجانی» امروز (یکشنبه) در نشست بررسی « چالش‌های مقابله با تروریسم و نقش همکاری‌های منطقه‌ای» در اسلام آباد پایتخت پاکستان، افزود: استفاده ابزاری سرویس های اطلاعاتی از جریان‌های تروریستی با دادن امکانات مالی و سلاح، به رشد جریان‌های تروریستی دامن زده است.

لاریجانی، یکی از زمینه های اصلی تروریسم در منطقه را مسائل فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی و سپس آمریکا و ناتو نیز عامل ایجاد و گسترش گروهای تروریستی شد. 

رئیس قوه مقننه ایران، گسترش اختلاف در منطقه با هدف کنترل بازار نفت و دستبرد به منابع برخی کشورهای منطقه را از دیگر عوامل گسترش تروریسم در منطقه دانست و گفت: تحقیر و رفتار تبعیض‌آمیز مهمترین عامل گرایش جوانان به عضویت در گروه های تروریستی بوده است.

وی همچنین با اشاره به ماجراجویی صهیونیست‌ها در منطقه، گفت: راهبرد آنان تقویت تروریست ها برای مستهلک کردن انرژی کشورهای منطقه با هدف ایجاد فضای قدرت نمایی بیشتر برای اهدافشان درازمدت است.

لاریجانی، با تاکید بر اینکه پارلمان‌ها باید مانع دخالت‌های ماجراجویانه آمریکا در منطقه شوند، گفت: همکاری موفق ایران، روسیه و ترکیه در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه نشان داد اگر کشورهای منطقه عزم جدی داشته و همکاری خود را در ابعاد مختلف سامان دهند، موفق خواهند بود.

نشست چالش های مقابله با تروریسم و نقش همکاری های منطقه ای با حضور رئیسان مجالس ایران، پاکستان، روسیه، افغانستان، چین و ترکیه در اسلام آباد برگزار می شود.

 

کلیدواژه