جدی 12, 1396 08:58 Asia/Kabul
  •  دخالت اروپایی‌ها در حمایت از اغتشاش‌گران در ایران

سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اغتشاش‌های اخیر در ایران، مدعی شد اعتراضات چند روز گذشته در ایران دنبال می‌شود و با مقامات ایرانی تماس گرفته شده است. 

«کاترین ری» Catherine Ray سخنگوی «فدریکا موگرینی» در واکنش به اعتراض‌های محدود مردمی و فرصت‌طلبی اغتشاش‌گران، در موضع‌گیری مداخله‌جویانه، ادعا کرد: «انتظار داریم حق اعتراضات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان در ایران محفوظ باشد.»

«زیگمار گابریل» Sigmar Gabriel وزیر امورخارجه آلمان هم روز دوشنبه در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه و بدون توجه به تحرکات اغتشاش‌گران از دولت ایران خواست تا به مردم اجازه دهد از حق خود برای برگزاری اعتراض‌های مسالمت‌آمیز استفاده کنند.

«بوریس جانسون» وزیر امورخارجه انگلیس نیز با حمایت از تحرکات اغتشاش‌گران در ایران و بدون اشاره به خشونت آنان در هدف قرار دادن مردم بی‌گناه، مدعی شد تا قوانین بین‌المللی حقوق بشری در ایران رعایت شود.

برخی تجمع‌های مردمی از پنجشنبه هفته گذشته در شهر مشهد، شمال شرق ایران در اعتراض به گرانی و تعیین تکلیف نشدن مالباختگان موسسات مالی شروع شد و سپس با هدایت آشوب‌گران و حمایت خارجی، این تجمع‌ها رنگ اغتشاش به خود گرفت. این اغتشاش‌ها در برخی شهرهای ایران با حمایت آشکار «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و برخی دیگر طرف‌های منطقه‌ای خسارت مالی و جانی به همراه داشته است.

درهمین حال؛ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دوشنبه‌شب در اطلاعیه‌ای از شناسایی و دستگیری برخی از عناصر و اغتشاش‌گران معاند و محرکان ناآرامی‌های اخیر در ایران خبر داد.

پیش ازاین هم؛ در فتنه سال 2009 دولت‌های آمریکا، انگلیس و عناصر وابسته به آنان در جریان ناآرامی‌های پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران همه امکانات خود را به کار گرفتند تا به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند، اما مردم هوشیار ایران، فتنه‌افکنی آنان را خنثی کردند.  

کلیدواژه