سنبله 13, 1395 08:34 Asia/Kabul
  • اسلام کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان
    اسلام کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان

دولت ازبکستان به طور رسمی خبر درگذشت اسلام کریم اف رئیس جمهوری این کشور را اعلام کرد.

دولت ازبکستان روز جمعه اعلام کرد، رئیس جمهوری این کشور در سن 78 سالگی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به دلیل عارضه خونریزی مغزی در گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری فرغانه، بر اساس این گزارش، میدان هوایی سمرقند در ازبکستان به عنوان زادگاه کریم اف روز شنبه به جزء پرواز هواپیماهای دارای مجوز ویژه برای بقیه پروازها بسته اعلام شد.

یک مقام دولت ازبکستان در این باره اعلام کرد عملیات انتقال جسد رئیس جمهوری این کشور از تاشکند به سمرقند از میدان هوایی این شهر انجام خواهد شد.

براساس خبرهای انتشار یافته، ماموران و گشت های پلیس در شهرهای بزرگ ازبکستان به ویژه تاشکند پایتخت این کشور حضور خود را افزایش داده اند.

اسلام کریم اف، سال 1983 به عنوان وزیر اقتصاد ازبکستان این جمهوری وقت شوروی و سپس سال 1986 نایب رئیس شورای وزیران و رئیس اداره برنامه ریزی دولتی ازبکستان شد.

کریم اف که از سال 1989 دبیر اول حزب کمونیست ازبکستان و سپس در سال 1990 به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد، سال 1991 استقلال این جمهوری را از شوروی اعلام کرد و چندی بعد نیز در اولین انتخابات این کشور با بدست آوردن 68٪ آرا نخستین رییس جمهوری کشور مستقل ازبکستان شد که ریاست جمهوری این کشور تازمان درگذشت وی ادامه داشت.

 

کلیدواژه