جدی 21, 1396 10:41 Asia/Kabul
  • برگزاری چهارمین اجلاس سران هفت کشور جنوب اروپا در رم

چهارمین اجلاس سران هفت کشور جنوب اروپا موسوم به "Med7"(مدیترانه7) شامگاه چهارشنبه به ریاست پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا در رم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، اصلاحات اتحادیه اقتصادی و پولی، مشارکت پذیری بیشتر شهروندان اتحادیه اروپا و مساله مهاجرت سه ستون اصلی بیانیه نهایی اجلاس چهارم بود که با حضور سران کشورهای ایتالیا، فرانسه، یونان، قبرس، مالت، اسپانیا و پرتغال در رم برگزار شد.

 پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا در کنفرانسی مطبوعاتی با حضور دیگرسران شرکت کننده در این اجلاس اظهار داشت، تنها با تعامل و اتخاذ یک سیاست مشترک در رابطه با پناهجویان می توان مهاجرت ها را به یک فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: باید در دراز مدت با جایگزین کردن موج کنترل نشده و غیر قانونی مهاجرت ها به کانال های مهاجرتی سازمان دهی شده و منظم، این فرصت را ایجاد کرد.

جنتیلونی همچنین با اشاره به لزوم حفاظت مشترک از مرزهای اروپا درمواجهه با مهاجرت های غیر قانونی گفت: درسال  2017 نتایج خوبی در این زمینه حاصل شد ولی این نتایج باید بطور مداوم و از طریق یک توافق که شامل ابعاد خارجی و مقررات داخلی هفت کشور مدیترانه ای باشد، تقویت شود.

سران هفت کشور جنوب اروپا با توجه به اینکه مدیریت مهاجرت ها یک چالش اساسی برای اتحادیه اروپا در سال های آتی است، در بیانیه نهایی اجلاس خود در رم متعهد به همکاری بیشتر دراین زمینه ها شدند. 

در بیانیه نهایی این اجلاس همچنین توجه خاصی به پیشنهاد امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر مشارکت پذیری بیشتر شهروندان اروپایی (رای گیری) به عنوان ابزاری برای تضمین دموکراسی بیشتر و نزدیکی شهروندان به نهادهای اتحادیه اروپا شد.

نخستین اجلاس هفت کشور جنوب اروپا در ماه سپتامبر 2016 در آتن برگزار شد و به دنبال آن در لیسبون و مادرید برگزار شد. 

کلیدواژه