جدی 23, 1396 06:27 Asia/Kabul

رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون دو بار تعلیق تحریم های هسته ای آمریکا ضد ایران را امضا کرده است ، بار دیگر با اعلام ناخشنودی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تعلیق این تحریم ها را تمدید کرد.

به گزارش رادیو دری، کاخ سفید جمعه شب با اعلام اینکه ترامپ برای آخرین بار است که تعلیق تحریم ها و تایید برجام را امضا می کند ،ادعا کرد: در صورتی که اصلاحات مدنظر رئیس جمهوری در خصوص تشدید نظارت ها و الحاق مسائل موشکی ایران به برجام لحاظ نشود، آمریکا از این توافق خارج می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا همزمان با تصمیم ترامپ، در اقدامی خصمانه  14 فرد و نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر و برنامه موشکی ایران به فهرست تحریم های خود اضافه کرد.

بنابر تصویب کنگره آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور هر 90 روز یک بار باید پایبندی ایران به برجام را تایید کند.

تمدید دوباره تعلیق تحریم های هسته ای ضد ایران درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی که درمتن برجام به عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت برعملکرد ایران شناسایی شده، تاکنون 9 بار پایبندی تهران به توافق هسته ای را تایید کرده است.

براساس توافق بین المللی هسته ای که درسال 1394 بین ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به امضا رسید، ایران بخشی از فعالیت های هسته ای خود را محدود کرد و در قبال آن آمریکا متعهد شد که تحریم های هسته ای علیه ایران را لغو کند.

در واقع آمریکا با بهانه تراشی هایی در ارتباط با برنامه موشکی ایران که جنبه دفاعی دارد مدعی است که ایران برجام را نقض کرده درحالی که اتحادیه اروپا نیز بارها با تاکید بر اینکه مسائل منطقه ای و موشکی خارج از چارچوب برجام هستند، بر ضرورت پایبندی تمام طرف ها به توافق هسته ای برای حفظ آن تاکید کرده است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چندی پیش در تماس تلفنی با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با هشدار درباره عواقب بدعهدی و نقض احتمالی تعهدات برجامی از جانب آمریکا تاکیدکرد: درصورت عدم اجرای تعهدات از جانب آمریکا، جمهوری اسلامی تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد که می تواند بر روند فعلی همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تأثیرگذار باشد.