جدی 23, 1396 06:28 Asia/Kabul
  • آلمان: به تداوم اجرای کامل برجام متعهدیم

وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به بیانیه دولت آمریکا در خصوص برجام تاکید کرد که برلین همچنان به ادامه اجرای کامل توافق هسته ای با ایران متعهد است.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، وزارت امور خارجه آلمان جمعه شب با صدور بیانیه ای یادآورشد که برلین با سایر شرکای اروپایی درباره گام های بعدی گفت و گو خواهد کرد. 

پیشتر نیز زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه پس از جلسه مشترک با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به همراه وزیران خارجه فرانسه( ژان ایو لودریان) و بریتانیا (بوریس جانسون) و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل، گفته بود: از برجام دربرابرهرگونه تصمیم مخدوش کننده ای از سوی هر کدام از طرف ها محافظت خواهیم کرد. 

رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب به وقت تهران پس از تمدید تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران ،همزمان با تحریم 14 فرد و نهاد جدید، 4 شرط برای امضای هر قانونی که کنگره در رابطه با برجام وضع می کند، تعیین کرد. 

ترامپ که پیشتر دو بار تعلیق تحریم های هسته ای آمریکا ضد ایران را امضا کرده بود، بار دیگر با اعلام ناخشنودی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تعلیق این تحریم ها را تمدید کرد.

کاخ سفید جمعه شب با اعلام اینکه ترامپ برای آخرین بار است که تعلیق تحریم ها و تایید برجام را امضا می کند ،ادعا کرد: در صورتی که اصلاحات مدنظر رئیس جمهوری آمریکا در خصوص تشدید نظارت ها و الحاق مسائل موشکی ایران به برجام لحاظ نشود، آمریکا از این توافق خارج می شود.

تمدید دوباره تعلیق تحریم های هسته ای ضد ایران درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی که درمتن برجام به عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت برعملکرد ایران شناسایی شده، تاکنون 9 بار پایبندی تهران به توافق هسته ای را تایید کرده است.

براساس توافق بین المللی هسته ای که درسال 1394 بین ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به امضا رسید، ایران بخشی از فعالیت های هسته ای خود را محدود کرد و در قبال آن آمریکا متعهد شد که تحریم های هسته ای علیه ایران را لغو کند.

کلیدواژه