حمایت دبیرکل سازمان ملل از برجام
(last modified 1396-10-28T05:24:49+00:00 )
جدی 28, 1396 09:54 Asia/Kabul
  • حمایت دبیرکل سازمان ملل از برجام

دبیرکل سازمان ملل از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، "استفان دوجاریک" سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست خبری بیانیه وی را درباره برجام قرائت کرد.

آنتونیوگوترش دربیانیه خود با ابراز خرسندی از دومین سال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  گفت:  موضوعات غیر مرتبط با برجام نباید به این توافقنامه بین المللی  لطمه بزند.

دبیر کل سازمان ملل با تاکید براینکه برجام به صلح و امنیت منطقه و جهان کمک کرد، افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها اجرای کامل تعهدات ایران را بر اساس این توافقنامه تایید کرده است.

در همین حال «فدریکا موگرینی» Federica Mogherini مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  و همچنین مقامات کشورهای اروپایی نیز در ماه های اخیر بارها با تاکید بر این که برجام متعلق به جامعه بین المللی است، از این توافق بین المللی حمایت کرده اند.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک  (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) برجام از ژانویه 2016 اجرایی شده است اما دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه همواره در اجرای برجام بدعهدی می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا همواره بر خلاف مواضع طرف های دیگر برجام، برنامه جامع اقدام مشترک را توافقی وحشتناک خوانده و خواستار برهم زدن آن است، اما جهان مخالف این اقدام خصمانه رئیس جمهور آمریکا است.