دلو 04, 1396 15:17 Asia/Kabul
  •  محکومیت مواضع آمریکا و فرانسه درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اتهامات وارده به این کشور درباره استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب و تأکید کرد، این دروغ‌ها درچارچوب سیاست حمله هدفمند به سوریه است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)؛ یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه دراین بیانیه گفت: سوریه ضمن همکاری، همواره همه شرایط را برای انجام تحقیقات شفاف و عینی و کارشناسانه درباره استفاده از سلاح شیمیایی فراهم کرده است، اما غربی‌های استعمارگر دائما با مانع‌تراشی واعمال فشاربر گروه‌های تحقیق خواستند تا این مساله را سیاسی کنند.

دربیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: عجیب نیست که دشمنان سوریه چنین اتهامات و دروغ‌هایی را در آستانه برگزاری نشست گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی روسیه و پیش از آن وین، مطرح کنند چرا که آنها عادت کرده‌اند قبل از هرگونه فرایند سیاسی، چنین اتهاماتی را برای مانع‌تراشی در برابر تلاش‌هایی که باهدف حل بحران سوریه انجام می‌شود، مطرح کنند. 

وزارت خارجه سوریه اظهار کرد: غربی‌ها با سرپوش گذاشتن بر استفاده گروه‌های تروریستی از تسلیحات شیمیایی در سوریه با گروه‌های تروریستی همراهی کردند؛ این مساله ثابت شده است و همه این اقدامات با هدف طرح اتهامات ضد دولت سوریه انجام می‌شود.  

شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه‌شب درباره بحران سوریه و با دستور کار بررسی حملات ادعایی شیمیایی به غوطه‌شرقی دمشق، تشکیل جلسه داد. دراین نشست «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادعایی واهی، مسکو و دمشق را به انجام حملات شیمیایی در سوریه متهم کرد.

پیش از نشست شورای امنیت؛ نشست «همکاری بین‌المللی در راستای ممانعت از مصونیت استفاده‌کنندگان از تسلیحات شیمیایی»  در پاریس برگزار شد و نماینده آمریکا و برخی دیگر از کشورهای شرکت کننده دراین نشست ازجمله فرانسه مدعی شدند دولت سوریه در روزهای اخیر در غوطه‌شرقی دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

بسیاری از کارشناسان متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی را تلاشی برای گمراه کردن افکار عمومی و وارونه کردن واقعیت‌ها به موازات پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه مقابل تروریست‌ها عنوان می‌کنند.

 

کلیدواژه