حوت 16, 1396 17:31 Asia/Kabul
  •  پوتین و توضیحاتش درباره مقابله به مثل هسته ای با آمریکا

رئیس‌جمهوری روسیه در تشریح رویکرد مقابله ای این کشور با تهدیدات هسته ای آمریکا اعلام کرد جامعه بین الملل بداند مسکو  از سلاح‌ اتمی فقط به عنوان پاسخ استفاده خواهد کرد. 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌‌ جمهوری روسیه روز چهارشنبه گفت برنامه‌های روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فقط در پاسخ به حملات موشکی خواهد بود.

پوتین افزود تصمیم درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فقط زمانی گرفته خواهد شد که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه، نه تنها پرتاب موشک، بلکه مسیر و زمان اصابت آنها را به این کشور ثبت کنند.

رئیس‌جمهور روسیه یادآور شد مسکو برخلاف واشنگتن هیچگاه از سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای دیگر استفاده نکرده است. 

سخنان روز چهارشنبه پوتین توضیحی برای اظهارات کمتر از یک هفته پیش وی در تهدید متقابل علیه خطر حملات هسته ای آمریکا بود.

تحلیلگران سخنان پنجشنبه گذشته پوتین را بی سابقه ارزیابی کردند؛ سخنانی که تاکید داشت: هرگونه حمله احتمالی اتمی به روسیه و متحدانش با حمله اتمی متقابل فوری و بدون توجه به عواقب آن پاسخ خواهد داده شد.

پوتین از ضرب شست نظامی مسکو علیه واشنگتن سخن گفت و تاکید کرد روسیه  تسلیحات راهبردی بی نظیری در جهان دارد و بارها به آمریکا اعلام کرده است که از اقدامات یک جانبه و تهدیدآمیز علیه روسیه در حوزه سامانه های پدافند موشکی خودداری کند.

این سخنان پوتین از آن جهت تهدید جدی بی سابقه ارزیابی شد که با نمایش انواع جدید تسلیحات هسته ای استراتژیک روسیه از جمله موشک های کروز جدید، زیر دریایی های هسته ای و موشک های هسته ای قاره پیما همراه بود؛ موشک هایی که گفته می شود قادرند از سامانه های ضد موشکی آمریکا عبور کنند. 

علاوه بر این، پوتین به تازگی برنامه جدید تسلیحاتی 325 میلیارد دلاری روسیه را امضا کرد.

کارشناسان برهمین اساس، اظهارات هسته ای اخیر پوتین را واکنشی روشن، جدی و در عین حال عاقلانه به رویکرد جنگ طلبانه و تهدیدات هسته ای آمریکا ارزیابی می کنند.

در دکترین هسته‌ای جدید آمریکا که پنتاگون به تازگی آن را منتشر کرد، از روسیه به عنوان دشمن یاد و تاکید شده است که واشنگتن تمرکز خود را بر تولید مهمات هسته‌ای کاربردی و استقرار آنها در ساختارهای دریایی سراسر جهان قرار خواهد داد.  

تلاش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" برای استقرار سامانه های ضد موشکی در شرق اروپا و نزدیک مرزهای روسیه، عامل دیگری برای تهدید هسته ای بی سابقه رئیس جمهوری این کشور علیه غرب به شمار می رود.

پوتین درعین حال بر لزوم مذاکره درخصوص تهدیدات هسته ای جهان تاکید و ابراز امیدواری کرده است که غرب به ویژه آمریکا در این زمینه عاقلانه رفتار کنند.

 

کلیدواژه