بیانیه ریاستی شورای امنیت درباره بحران یمن
(last modified 1396-12-24T08:18:39+00:00 )
حوت 24, 1396 12:48 Asia/Kabul
  • بیانیه ریاستی شورای امنیت درباره بحران یمن

شورای امنیت سازمان ملل امروز (پنجشنبه) بیانیه‌‌ صادر می‌کند و درآن می‌خواهد، بنادر یمن ازجمله «الحُدیده» در غرب این کشور، به طور کامل بازگشایی و راه رسیدن به فرودگاه صنعاء، پایتخت یمن هموار شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ کویت، سوئد و هلند پس از مشورت با عربستان‌سعودی، بیانیه ریاستی شورای امنیت را تدوین کرده‌اند. دراین بیانیه آمده است: جلوگیری از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن، مخالفت با قوانین بین‌المللی است.

عربستان با حمایت آمریکا از 26 مارس 2015 (6 حمل 1394) به یمن حمله و این کشور را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کرده است. بیش از 60 درصد از جمعیت یمن از قحطی و گرسنگی رنج می‌برند و بیماری‌های واگیردار ازجمله «وبا» در این کشور شیوع یافته است.

درهمین حال؛ خبرنگار شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین گزارش داد: روسیه عبارتی را که دربیانیه ریاستی شورای امنیت به پایبند نبودن ایران به قانون ممنوعیت ورود تسلیحات به یمن اشاره می‌کند، حذف کرده است.

عربستان‌سعودی و برخی دیگر طرف‌ها درحالی ایران را متهم به ارسال سلاح به یمن می‌کنند، که جنگ‌افروزی رژیم سعودی با سلاح‌های فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی ادامه دارد و یمن را به نمایشگاهی از جنایت جنگی و جنایت ضد بشریت تبدیل کرده است.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران عصر چهارشنبه در توئیتر خود نوشت: آمریکا بیش از نیمی از صادرات تسلیحاتی خود را به منطقه خاورمیانه سرازیر می‌کند و بیشتر این تسلیحات به دست رهبران بی‌تجربه و ماجراجویی می‌افتد که در ارتکاب جنایات جنگی نقش دارند. 

کلیدواژه