حوت 24, 1396 15:20 Asia/Kabul
  • خاطره استیون هاوکینگ از حضورش در ایران همزمان با زلزله بزرگ

استیون هاوکینگ کیهان شناس، فیزیکدان و نویسنده مشهور که روز گذشته درگذشت در خاطرات خود از حضورش در ایران درست همزمان با رخ دادن یکی از تلخ‌ترین حادثه‌ها در این کشور نوشته است.

به گزارش رادیو دری، استیون هاوکینگ در زندگینامه خود نوشته است که در سال 1962 و در سن 17 سالگی پس از قبول شدن در دانشگاه آکسفورد فرصت سفر به یک کشور خاص با کمک هزینه دانشگاه را به دست آورده و برای این سفر ایران را انتخاب کرده است.

او می نویسد که در این سفر به همراه یکی از دوستانش از شهرهای تبریز، تهران، اصفهان، شیراز و مشهد دیدن کرده است.

هاوکینگ و همسفرش در راه بازگشت در منطقه بویین زهرا که امروز در استان قزوین ایران واقع است گرفتار زمین لرزه بزرگ 7.1 ریشتری می شود که بیش از 12 هزار کشته بر جاگذاشت.

وی می نویسد: «من باید در نزدیکی مرکز زمین لرزه بوده باشم، ولی چون بیمار بودم و اتوبوس در جاده‌های پر دست انداز ایران بالا و پایین می پرید متوجه آن نشدم. چون زبان فارسی بلد نبودیم، در چند روز بعد هم که تبریز به دلیل بیماری شدید ماندگار شدیم، چیزی نفهمیدم. تازه هنگامی که به استانبول رسیدیم پی بردم که چه پیش آمده بود.»

هاوکینگ در استانبول کارت پستالی برای پدر و مادرش می فرستد که با نگرانی به مدت 10 روز چشم انتظار خبری از او بودند زیرا آخرین چیزی که از فرزندشان شنیده بودند خبر ترک تهران به سمت منطقه‌ای بود که زلزله آن را ویران کرد.