تهدید دونالد ترامپ به اخراج حدود دو میلیون پناهجو از آمریکا
(last modified 1397-01-13T08:40:58+00:00 )
حمل 13, 1397 13:10 Asia/Kabul
  • تهدید دونالد ترامپ به اخراج حدود دو میلیون پناهجو از آمریکا

رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه، سکونت نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار پناهجوی جوان را که تحت حمایت دولت پیشین این کشور قرار داشتند، منتفی دانست و اعمال قوانینی سختگیرانه را در حوزه حفاظت مرزی خواستار شد.

به گزارش ایرنا؛ «دونالد ترامپ» پس از ماه‌ها ناکامی در مذاکره با اعضای دموکرات کنگره آمریکا برای تامین هزینه‌های ساخت دیوار مرزی با مکزیک، در توئیتر نوشت: توافق برسر قانون «داکا» منتفی است.

«داکا»؛ قانونی است که در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا به تصویب رسید و آن گروه از مهاجرانی که در زمان کودکی وارد آمریکا شدند و نقشی در سرنوشت خود نداشتند را تحت حمایت قرار می‌داد.

جدال برسر سرنوشت این افراد که در رسانه‌های آمریکایی از آن‌ها تحت عنوان «رویاپرداز» یاد می‌شود، به چندبار تعطیلی دولت آمریکا در ماه‌های گذشته به سبب توافق نرسیدن برسر لایحه بودجه منجر شد.

لایحه نهایی بودجه، هفته گذشته درنهایت بدون حصول هرگونه توافقی در رابطه با قانون داکا، به امضای ترامپ رسید و تبدیل به قانون شد.

قانون بودجه سال جاری آمریکا همچنین بخش بزرگی از هزینه‌های دیوار مرزی در حال ساخت با مکزیک را نادیده گرفته و از همین‌رو مورد غضب ترامپ قرار گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: دولت مکزیک، نقش بسیار کمی در ممانعت از ورود غیرقانونی افراد از مرزهای خود به خاک آمریکا داشته است.

ترامپ افزود: مکزیک باید به روند ورود قاچاق انسان و مواد مخدر به آمریکا پایان دهد و درغیر این‌صورت، «گاو پول‌ساز» آن‌ها یعنی «نفتا» را متوقف خواهم کرد.

اشاره دونالد ترامپ به قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا به اختصار «نفتا» است که در سال 1994 برای رفع موانع تجاری به امضای دولت‌های آمریکا، کانادا و مکزیک رسید.

کلیدواژه