حمل 26, 1397 09:29 Asia/Kabul
  • محکومیتها و واکنشها ضد تجاوز به سوریه در کشورهای آسیایی

حمله نظامی آمریکا به سوریه ،محکومیتها و واکنشهای شماری زیادی از مقامات ، سیاستمداران و احزاب در کشورهای آسیایی را به دنبال داشت.

به گزارش ایرنا، «هوا چونیینگ» Hua Chunying سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز شنبه در بیانیه ای در واکنش به حمله بامداد روز شنبه آمریکا به سوریه،  این اقدام را مغایر با قوانین بین المللی خواند وگفت، پکن  همواره با توسل به زور مخالف است و از حمله کنندگان به سوریه می خواهد به چارچوب قوانین بین المللی باز گردند. 

به گزارش خبر گزاری صدا وسیما ،«ما ژائوشو»(Ma Zhaoxu) نماینده چین در سازمان ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت این سازمان اعلام کرد، شورای امنیت  باید همه توان خود را برای پایان دادن به حملات آمریکا ضد سوریه بکار گیرد و موضوع سوریه را با گفتگو حل کند.

رسانه های چین از جمله شینهوا و گلوبال تایمز بیانات حضرت آیت الله  خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را درباره تجاوز نظامی آمریکا به سوریه پوشش دادند.  

ایشان در این بیانات سران آمریکا، فرانسه وانگلیس را جنایتکار خوانده و تأکید کردند: آمریکایی‌ها همچون سرنوشت عراق و افغانستان، از جنایت در سوریه ، بهره ای نخواهند برد.

وزارت امور خارجه ایران همچنین  در بیانیه ای اعلام کرد، تهران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می کند. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی«بکیربوزداغ »معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه  با اذعان به اینکه حمله موشکی راه حل مسائل سوریه نیست افزود، پیگیری راه حل سیاسی به دور از منفعت طلبی ،روشی منطقی برای پایان دادن به ماجراجویی قدرتها در سوریه است و بی توجهی  به این مهم عواقب خونباری در پی خواهد داشت.

درهمین حال پایگاه خبری النشره به نقل از «تارو کانو» (Taro Kono) وزیر خارجه ژاپن  در واکنش به تجاوز آمریکا و متحدانش به سوریه گزارش داد،حل موضوع حمله شیمیایی در سوریه از طریق حملات نظامی میسر نمی شود و باید از راه حل سیاسی پیروی شود.

مفتی«اشفق حسین قدری»دبیر سازمان تنظیم علمای اسلام هند  نیز در واکنش به حمله نظامی آمریکا ومتحدانش ضد سوریه، تاکید کرد،  عربستان ،اسرائیل  و آمریکا  با جعل  اسناد و مدارک ، حمله شیمیایی سوریه در شهر دوما این کشور را به دولت دمشق ارتباط دادند و اتهامات مشابهی را که در سال 2003 برای حمله به عراق ارائه دادند،  تکرار کردند.

بہ گزارش کانال رادیو و تلویزیون اردو سحر ،«شیری رحمان»رییس اپوزیسیون در مجلس سنای پاکستان ضمن محکوم کردن حمله نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه ، وقت آن فرا رسیده است که آمریکا به ماجراییهای خود در منطقه که همیشه با شکست روبه رو بوده است پایان دهد.

«عابده حسین » سفیر سابق پاکستان در واشنگتن نیز با هشدار به عواقب خطرناک حمله به سوریه برای امنیت منطقه و جهان به ایرنا گفت،هدف قرار گرفتن خاک سوریه از سوی آمریکا نقض صریح قوانین بین المللی است و  کشورهای جهان باید جلوی تجاوزگریهای یکجانبه و غیر مسئولانه آمریکا به دیگر کشورها  را بگیرند.

«چاندرا مظفر» رییس جنبش عدالت مالزی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا  در واکنش به این حمله افزود، هنوز هیچ مرجع معتبر و مستقلی، استفاده دولت سوریه از بمب شیمیایی دردوما درغوطه شرقی راتأیید نکرده است و حمله  به سوریه ،بدون تردید همه منطقه و حتی جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

«عاکف حیدرلی»کارشناس آذری نیز به ایرنا گفت،آمریکا به قصد استقرار پایگاههای نظامی خود و تامین منافع رژیم صهیونیستی درمنطقه ، درصدد تجزیه  سوریه و قتل عام مردم این کشور است.

در ادامه اقدامات جنگ طلبانه آمریکا در منطقه ، بامداد شنبه اهدافی در سوریه به بهانه حادثه شیمیایی ادعایی در شهر دوما، در غوطه شرقی دمشق،هدف حمله موشکی و هوایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه قرار گرفت.

کلیدواژه